Niekiedy osoby nowe w pracy są początkowe zagubione i nie bardzo zorientowane na temat sytuacji w firmie. Wówczas mogą w łatwy i szybki sposób paść ofiarą wywierania wpływu przez inne osoby, tj. współpracowników lub pracodawcy. Stosują one wtedy techniki manipulacyjne, dzięki którym szybko i bez wiedzy ofiary wywierają wpływ na daną osobę, Celem takiego zachowania może stać się narzucenie swojej woli, nakłonienie danej osoby do zrobienia czegoś, podsuwanie danych zachowań, które niekoniecznie będą dobre na firmy, wykorzystanie w perfidny sposób słabych punktów danej osoby.
Aby osiągnąć zamierzony cel osoba wykorzystuje różne techniki manipulacyjne, dzięki którym dochodzi do tego celu. Do takich technik zalicza się: wzbudzanie poczucia winy (dzięki tej technice dana osoba niesprawiedliwie obarcza ofiarę winą za daną sytuację, w ten sposób ofiara odczuwa wyrzuty sumienia i staje się przyczyną zaistniałej sytuacji, dłuższe stosowanie tej metody może doprowadzić do zaistnienia konfliktu pomiędzy ofiarą a wrogiem), naruszanie prywatności (wykorzystywanie wiedzy o prywatnym życiu ofiary i niekulturalne przedstawianie faktów z życia wziętych ofiary może doprowadzić do obniżenia wartości ofiary), celowe przeszkadzanie (celowe podkładanie przysłowiowych belek pod nogi, zamiast zapewnić sobie dobre warunki pracy oraz osobom, z którymi się pracuje, wróg całą swoją pracę skupia na tym aby zniweczyć ciężką pracę ofiary i aby ta cała misterna praca poszła na marne, w ten sposób ofiara może szybko stracić chęć i mobilizację do pracy), wywieranie presji w danym temacie (wywierania presji większej niż jest to u innych pracowników może sprawić, że ofiara będzie czuła się w pracy szykanowana, to sprawi, że straci ona na wartości we własnym odczuciu i będzie odczuwała, że wszystko co zrobi będzie zrobione źle i nieefektywnie).
Warto zapoznać się z różnymi technikami manipulacyjnymi aby umieć rozpoznawać takie sytuacje i w razie potrzeby reagować na nie obojętnie czy to dotyczy nas samych czy kolegów w pracy.