Gdzie się człowiek nie obejrzy, wszędzie istnieje znaczna konkurencja. Trzeba zatem umieć przekonać drugą osobę (nieistotne czy to potencjalny klient, kontrahent, współpracownik, czy pracownik) do tego, by wybrał właśnie nas. Malejące bezrobocie jest korzystne dla poszukujących pracy oraz aktualnie zatrudnionych, mają bowiem lepsze argumenty podczas negocjacji z pracodawcą.
Dla tego drugiego zaś mogą okazać się utrapieniem. Nie dość bowiem, że rosną koszty zatrudnienia pracownika, to także okazuje się, że coraz częściej na rynku zwyczajnie nie są dostępne osoby o wymaganych przez nas kompetencjach.
A jeżeli trafi się już dobry kandydat (a przynajmniej tak został oceniony podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy nawet assesment day), otrzymuje więcej ofert korzystnego zatrudnienia. I dochodzimy do punktu, w którym to nie kandydat musi się spodobać pracodawcy, tylko odwrotnie – to pracodawca musi się wydać atrakcyjny dla przyszłego pracownika. Jednym z głównych czynników (oczywiście pozapłacowych) jest wrażenie jakie przełożony wywrze na pracowniku.
Często bowiem jest tak, że kandydat stara się ocenić potencjalnego przełożonego pod kątem łatwości współpracy, tego jakim wydaje się być liderem, czy, mówiąc wprost, da się z nim pracować w miarę normalnie.
To z kolei sprawia, że przy rekrutacji pracownika bardzo istotna staje się autoprezentacja. Szkolenie dedykowane pracodawcom, a dotyczące korzystnego zaprezentowania się względem potencjalnego pracownika nie są oferowane zbyt często na rynku.
Umówmy się, do tej pory działało to zupełnie na odwrót. Z tego też powodu, najlepszym wyjście zdaje się znalezienie firmy, która potrafi dostosować tematykę szkoleń do potrzeb klienta. Mamy wtedy pewność, że zapłacimy dokładnie za to, co jest nam potrzebne i z czego odniesiemy konkretną korzyść.
Oczywiście poza autoprezentacją ważna jest także opinia firmy. Warto więc zadbać także i o nią. Jeśli nie ma o niej żadnych informacji, czy opinii w internecie kandydatowi może zapalić się lampka ostrzegawcza. Polecamy zatem utworzyć profil firmy na portalach społecznościowych dla specjalistów.