Co zrobić, żeby zostać HR Business Partnerem?
Jeżeli pracujesz jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie ludźmi to w pewnym momencie staniesz przed wyborem ścieżki kariery, która będzie musiała odpowiedzieć na Twoje rosnące oczekiwania względem swojej przyszłej pracy. Od kilku lat pojawił się nowy kierunek, w którym specjalista od zarządzania ludźmi może rosnąć. Chodzi o rolę HR Business Partner, czyli w bardzo szerokim rozumieniu osoba, która powinna mieć kompetencje do kompleksowego zarządzania ludźmi w organizacji. Jeszcze parę lat temu ścieżka kariery prowadziła do specjalizacji w jednym obszarze i podziału obowiązków. Taka osoba stawała się specjalistą w swojej dziedzinie, a obok pracowały kolejne osoby, które pokrywały inny obszar kompetencji. Dzisiaj ten trend się obrócił, dzisiaj cechą bardzo pożądaną nie jest bardzo wąska specjalizacja, a wręcz przeciwnie.
Dzisiaj HR Business Partner zakres obowiązków, które obejmują praktycznie wszystkie tematy związane z zarządzaniem ludźmi. Takie osoby przejmują powoli obowiązki kilku dotychczasowych działów. Oczywiście bardzo rzadko się zdarza i złą praktyką jest, gdy w firmie zatrudniającej kilkudziesięciu pracowników jest tylko jeden taki specjalista. HR Business Partner zadania swoje skupia zazwyczaj na niewielkiej grupie pracowników, których rozwija i którymi zarządza. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ dzięki takiemu rozwiązaniu specjalizujący się, na przykład branży IT, HR biznes partner może rozwijać grupę z tej branży, przez co korzysta nie tylko on, ale także i oni. Mają osobę znającą się na branży, którą oni reprezentują, a HR Business Partner potrafi pomagać tym pracownikom, ponieważ w tym właśnie się szkolił.
No dobrze, ale jak zostać HR Business Partnerem? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest trudna. Każda osoba zainteresowana rozwojem w tym kierunku powinna zacząć interesować się pracą innych działów. Bez wątpienia bardzo wartościowe może być przerobienie HR Business Partner szkolenie, ponieważ w ten sposób dostaniemy pigułkę wiedzy. Szkolenie pozwala bardzo szybko zdobyć niezbędną wiedzę, przez co możemy bardzo szybko rozpocząć proces doskonalenia się i stopniowego zdobywania wymarzonej pozycji. Szkolenia, które można zrealizować przekazują zakres obowiązków, który musi zostać zaadresowany przez HR Business Partnera, dzięki czemu dostajesz kompletną listę umiejętności, nad którymi musisz popracować. Kiedy zaczniesz się w tym rozwijać to już będzie coraz prościej. Właśnie dzięki szkoleniom dowiesz się w prosty sposób jak zostać HR Business Partnerem.
Pamiętaj jednak, że szkolenia to nie wszystko. Jest to świetny wstęp do pracy takiej, ale nadal wymagana jest później ciężka praca po Twojej stronie. Zdobywanie wiedzy, a zdobywanie doświadczenia to dwie zasadniczo różne rzeczy. Jednak trudno jest zacząć zdobywać doświadczenie, kiedy nie posiedliśmy początkowej i podstawowej wiedzy na dany temat. Jeżeli przejdziesz szkolenie to bez wątpienia dużo prościej będzie można zdobywać już kolejne szczebelki kariery HR Business Partnera. Wytłumaczenie dlaczego jest to takie ważne znajduje się na początku artykułu. Osoba na tym stanowisku nie może się koncentrować na jedynie jednej dziedzinie, w której się wyspecjalizuje. W tym celu trzeba się rozwijać bardzo kompleksowo i poznać tajniki zarządzania ludźmi nie tylko na poziomie, na przykład rekrutacji, ale także na poziomie szkoleń, zarządzania urlopami, zwolnieniami, zbieraniem feedbacku, itp.
Zakres obowiązków HR Business Partnera bardzo mocno zależy od organizacji w której taka osoba pracuje. Nie można określić jednego zakresu, który będzie uniwersalny. Wynika to z tego, że osoba na tym stanowisku musi posiadać kompleksową wiedzę o swojej organizacji i branży w której pracuje. Jednak ze względu na to, jak szybko ten zawód zdobywa popularność jest to coś w co warto zainwestować swój czas i trud. Bez wątpienia pomoże to znaleźć lepszą pracę lub rozwinąć się w obecnej. Szkolenie pozwoli Ci znaleźć ścieżkę, po której zajdziesz naprawdę wysoko w strukturze swojej organizacji.