Każde działające na rynku przedsiębiorstwo, niezależnie od tego jak długo to trwa, dąży do znalezienia swojego miejsca w zakupowej świadomości klientów. Równie ważne jak przyciągnięcie potencjalnych kontrahentów jest również wpojenie pracownikom zachowań prowadzących do identyfikacji ich z produktem czy usługą marki, dla której pracują. Zbudowanie pozytywnego wizerunku niesie ze sobą wiele korzyści, między innymi takich jak:
- różnicowanie produktów, marek oraz przedsiębiorstw działających w granicach tego samego rynku
- tworzenie trwałych więzi z klientami
- tworzenie więzi z pracownikami - mniejsza rotacja pracowników ma najczęściej bardzo dobry wpływ na kondycję firmy
- budowanie zaufania do firmy - jeśli konsument darzy przedsiębiorce zaufaniem często wybiera oferowane przez niego produktu oraz usługi.
Wizerunek już od dawien dawna przez specjalistów uznawany jest za jeden z kluczowych aktywów prowadzących do osiągnięcia przez daną firmę pożądanego sukcesu. Na wizerunek składa się w głównej mierze podobizna, obraz, symbol oraz wyobrażenie. Dobrzy kreatorzy wizerunku doskonale zdając sobie sprawę z tego, że nie jest to jakikolwiek przypadku pojęcie statyczne. Bardzo często wizerunek ulega zmianom, w zależności od ciągle zmieniających się upodobań oraz poglądów wśród konsumentów. Są pewne aspekty, które zmuszają firmę do bardziej intensywne pracy nad kreowaniem wizerunku. Te czynniki to:
- zmniejszenie udziałów rynkowych poprzez coraz powszechniej spotykany brak lojalności ze strony klientów
- dość przestarzały i niezgodny z obecnie obowiązującymi kanonami wizerunek
- zmiany w firmowej stukturze
- pojawiające się nowe produkty i usługi
- zmiana charakterystyki docelowej grupy klientów
- zwiększenie zasobów.
Wizerunek firmy zawsze nieodłącznie wiąże się z jej reputacją. Reputacja mówi pracownikom firmy, jak przedsiębiorstwo jest oceniane przez nie tylko konsumentów, ale i konkurencję działająca na tym samym obszarze. Na reputacje składają się także nieco odmienne wizerunki, które niegdyś charakteryzowały daną firmę.