Czym jest Ewaluacja?
Najprościej odpowiedzieć na to pytanie przy użyciu słów ocena pracowników. Nie odnosi się to tylko do ogólnej oceny zdolności i funkcjonalności pracowników, lecz do stopnia nabytej przez nich wiedzy, podczas przechodzenia szkoleń (najczęściej finansowanych przez przedsiębiorstwo). Zazwyczaj ewaluacją szkoleń w dużych przedsiębiorstwach zajmują się działy HR, zaś w małych firmach odpowiada za to bardzo często sam właściciel.
Może też tak się zdarzyć, że zostanie utworzona specjalna komórka, której pracownicy będą właśnie sprawdzać wiedzę pracowników. Sama ewaluacja składa się z kilku etapów do których można zaliczyć m. in. badanie reakcji osób, które brały udział w szkoleniu, następnie przeprowadzenie odpowiednich testów wiedzy, później obserwacji, czy pracownicy wykorzystują zdobyte zdolności i wiedzę, po to by na samym końcu wystawić ocenę wzrostu efektywności.
Jest to bardzo ważne dla przedsiębiorstwa, gdyż założeniem wszystkich szkoleń jest zwiększenie wiedzy pracowników, a przez to ich wydajności, co przekłada się na większą efektywność firmy, jak i większe zarobki.
Oczywiście w samej teorii powinny wystarczyć szkolenia, jednakże ważny jest pomiar wzrostu efektywności pracy. Ocena stopnia nabytych umiejętności przez pracowników, nie może wyglądać jak w szkole (np. test) gdyż jest to nie miarodajne. Powinna więc ona trwać przez pewien czas, który pozwoli na obserwacje pracowników w różnych sytuacjach, które sprowadzają się do m. in. poprawy obsługi klienta, wzrostu świadczonych usług, czy też w ostatecznym rozrachunku poprawy wyniku finansowego.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W trakcie szkolenia czy spotkania online wykorzystywane są przez nas narzędzia dzięki, które sprawiają że spotkanie staje się
naprawdę interaktywne.
Zobacz co oferujemy:
Zapoznaj się z listą
szkolenia sprzedażowePojawia się więc pytanie, kiedy należy przeprowadzić taka ewaluację szkoleń? Tak naprawdę każdy z etapów ewaluacji powinien być realizowany w innym czasie. Stąd ocena reakcji pracowników na szkolenie, powinna być przeprowadzana zaraz po zakończeniu szkolenia.
Zaś obserwacja pracowników, może już przebiegać na równi z testami wiedzy. Ponadto osoby odpowiedzialne za ewaluację mogą, a wręcz powinny sprawdzać nabytą wiedzę przez pracowników w różnych odstępach czasu.