Różnego rodzaju narzędzia oraz gry negocjacyjne mają za zadanie w sposób możliwie najlepszy odzwierciedlić rzeczywiste środowisko biznesowe funkcjonujące na rynku. Wykorzystywanie narzędzi i gier negocjacyjnych wzmaga wykorzystywanie i powoduje rozwój umiejętności z zakresu negocjacji, mediacji, rozwiązywania konfliktów i podejmowania współpracy oraz kooperacji pomiędzy zespołami, jak również w samych zespołach.
Gry negocjacyjne znajdują szerokie zastosowanie podczas budowy zgrania zespołów i działów, a także podczas prowadzenia różnego rodzaju szkoleń.
Gry negocjacyjne dla handlowców mają za zadanie rozwijać zdolności interpersonalne pozwalające handlowcowi na skuteczną sprzedaż oferowanych produktów i usług na rynku, jak również sprawne zarządzanie posiadanymi zasobami (rzeczowymi, finansowymi, ludzkimi), a w końcu skuteczne zarządzanie czasem.
Jedną z przykładowych gier negocjacyjnych jest „kwestia czasu”. Gra ta ma charakter symulatora zachodzących w przedsiębiorstwie procesów i mechanizmów. Gracze muszą podczas rozgrywki wykorzystywać szanse oraz stawiać czoła zagrożeniom i wyzwaniom w sposób sprawny i skuteczny, tak by rozwijać swoją firmę i nie dopuścić do jej upadku.
Gra ta uczy przede wszystkim ustalania hierarchii ważności przedsięwzięć i celów oraz zadań, a także prowadzenia analiz. Dzięki temu uczestnicy uczą się zarządzania zespołem, projektem, czasem i efektywnością. Gra z pewnością przyda się każdemu, kto chce rozwinąć swoje zdolności zarządzania firmą, a także zdolności interpersonalne w zakresie zarządzania zespołem.
Te ostatnie zdolności przydadzą się nie tylko na kierowniczych stanowiskach, ale również w życiu każdego handlowca.
Opisywana gra zawiera następujące elementy:- 3 plansze magnetyczne (harmonogram);
- instrukcje dla działu sprzedaży, administracyjnego i technicznego (po 4 szt.);
- magnetyczne karty zadań zaplanowanych (po 34 szt. dla każdego działu);
- magnetyczne karty zadań niespodziewanych (po 10 szt. dla każdego działu);
- magnetyczne karty komplikacji (9 szt.);
- tabelę punktacji (po 2 szt. dla każdego działu);
- podręcznik trenera.