Komunikacja interpersonalna jest procesem, bez którego trudno wyobrazić sobie życie. W końcu utrzymujemy różne relacje, wymieniamy informacje i doświadczenia - to szczególnie ważne w kontekście efektywnej i wydajnej pracy. Niestety, komunikacja w zespołach pracowniczych często nie jest skuteczna.
Ograniczenia komunikacyjne
Czynników, które wpływają na poprawną komunikację (lub jej brak) jest bardzo wiele. Oczywiście, najprostszym i najłatwiejszym do wyeliminowania ogranicznikiem są tak zwane szumy, czyli wszelkie zakłócenia, które wynikają z otoczenia osób komunikujących się. Może to być zbyt głośna muzyka, rozmowy innych osób czy wszelkie czynniki rozpraszające uwagę.
Zdecydowanie trudniejsza do wyeliminowania jest postawa osób, która może być odbierana jako ignorowanie lub brak zainteresowania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak budować wiarygodność, autorytet i charyzmę, czyli jak stać się liderem transformacyjnym - zapraszamy na szkolenie z przywództwa.
Zobacz też:
W takim przypadku nadawca komunikatów wycofuje się i przestaje zabiegać o uwagę. Inną przeszkodą w komunikacji może być różnica charakterów lub brak znajomości niektórych elementów językowych - nawet osoby posługujące się tym samym językiem, mogą mieć trudność w wyrażaniu lub rozumieniu stwierdzeń branżowych lub organizacyjnych.
Jak wzmacniać komunikację w zespole?
Kluczem do zachowania odpowiedniego poziomu komunikacji interpersonalnej, która pozwoli na efektywną i wydajną pracę całego zespołu, są szkolenia komunikacyjne. Dzięki nim uczestnicy dowiadują się o barierach komunikacyjnych oraz uczą się, jak przeciwdziałać wszelkim ogranicznikom.
Na praktycznych warsztatach nasi pracownicy nie tylko zdobywają wiedzę i umiejętności, ale mają również okazję do integracji, która ma decydujący wpływ na cały proces komunikacji.
Najlepiej wybierać szkolenia oparte o praktyczne ćwiczenia, które uatrakcyjniane są elementami gier i rywalizacji. Taka nauka poprzez wykonywanie różnych zadań sprawia, że umiejętności komunikacyjne pracowników znacząco się podnoszą w bardzo krótkim czasie oraz mają oni okazję do poznania się i wybrania najlepszych sposobów utrzymywania relacji i wymiany informacji.