Metaprogramy – wewnętrzne filtry zachowań ludzkich w służbie skutecznego biznesu

Podstawą każdego biznesu jest skuteczna komunikacja. Nie da się zbudować bez niej relacji w zespole ani tym bardziej budować dobrych kontaktów z klientami. Istnieje wiele metod, które wspierają rozwój umiejętności efektywnego porozumiewania się z ludźmi. Sporym zainteresowaniem cieszy się ostatnio zwłaszcza pojęcie metaprogramów. Co to takiego i w jaki sposób może pozytywnie wpływać na rozwój naszego biznesu? O tym właśnie opowiemy w niniejszym artykule.

19 marca 2019
zdjęcie - Metaprogramy – wewnętrzne filtry zachowań ludzkich w służbie skutecznego biznesu

 Metaprogramy - wewnętrzne filtry zachowań ludzkich w służbie skutecznego biznesu

Podstawą każdego biznesu jest skuteczna komunikacja. Nie da się zbudować bez niej relacji w zespole ani tym bardziej budować dobrych kontaktów z klientami. Istnieje wiele metod, które wspierają rozwój umiejętności efektywnego porozumiewania się z ludźmi. Sporym zainteresowaniem cieszy się ostatnio zwłaszcza pojęcie metaprogramów. Co to takiego i w jaki sposób może pozytywnie wpływać na rozwój naszego biznesu? O tym właśnie opowiemy w niniejszym artykule.

Metaprogram – o co tak naprawdę chodzi?

Warto zacząć od zrozumienia, czym są wspomniane metaprogramy. Pojęcie zostało zaczerpnięte z programowania neurolingwistycznego (NLP) i oznacza metodę filtracji bodźców i informacji przychodzących do jednostki z zewnątrz. Każdy z nas ma wbudowany własny zestaw takich filtrów, dzięki którym odbiera to, co się dzieje wokół w inny sposób. Determinują one nasze zachowania w określonych sytuacjach. Z samej świadomości, że takie procesy zachodzą, można wysnuć kilka wniosków, które znacząco pomagają zrozumieć nas samych i naszego rozmówcę.

Przede wszystkim, jeśli uznajemy, że naszym postrzeganiem rządzą wspomniane filtry, musimy przyznać, że postrzeganie świata zawsze będzie subiektywne, a całkowity obiektywizm w wydaniu jednostki nie jest możliwy. Bez obaw, jest również jasna strona zagadnienia – występowanie metaprogramów sprawia, że jesteśmy tak różnorodni, a społeczeństwo nie składa się wyłącznie z armii myślących identycznie klonów.

Jak nauczyć się wykorzystywania metaprogramów w biznesie poprzez szkolenia menedżerskie?

Sama świadomość występowania filtrów nie daje nam jeszcze możliwości rozwoju naszych kompetencji i biznesu. Dopiero nauczenie się ich stosowania poprzez odpowiednie szkolenia otwarte może wpłynąć na poprawę naszych wyników. W jaki sposób? Mówiąc zupełnie ogólnie, uczęszczając na wszelkie szkolenia sprzedażowe lub inne, które bazują na metaprogramach, uczymy się odczytywania podświadomych zachowań własnych i naszego rozmówcy. Dzięki temu poprawiamy umiejętności komunikacyjne.

Szkolenia pozwalają na poznanie tego, czym się kierujemy w podejmowaniu decyzji – genezy naszych zachowań, motywacji i preferencji. A to przecież klucz do opartej na zaufaniu i zrozumieniu, skutecznej rozmowy w zespole firmowym czy również negocjacji z ważnym klientem. Stosując wiedzę na temat filtrów, lepiej rozumiemy naszego odbiorcę lub partnera biznesowego.

Przykłady podstawowych metaprogramów

Metaprogramy można zazwyczaj łatwo rozpoznać na podstawie obserwacji zachowań – mowy ciała i języka, którego używa nasz rozmówca. Poznanie ich daje nam olbrzymią przewagę w kontaktach międzyludzkich. Jakie są najbardziej podstawowe rodzaje filtrów?

Podobieństwa i różnice

Analizowanie rzeczywistości wokół, powoduje u ludzi wyciąganie wniosków. Niektóre jednostki mają tendencje do poszukiwania elementów, które są do siebie bardzo podobne. Inni z kolei swoje obserwacje opierają na zauważaniu samych różnic. Pierwsza grupa w życiu codziennym będzie wykazywać się niechęcią do wychodzenia ze strefy komfortu, najchętniej unikając wszelkich zmian. Druga z kolei będzie lgnąć do nowych technologii, będzie szukać wyzwań i zmian na różnych płaszczyznach życia.

Uciekać lub gonić - zachowania od i do

W głównej mierze ten typ odnosi się do metod i teorii motywacji. Osoby z programem meta typu OD, skupiają się na unikaniu problemów, a ludzie zaprogramowani na DO, dążą do konkretnego celu. Dla jednych bodźcem będzie ucieczka, dla innych działanie do przodu i chęć zrobienia czegoś konstruktywnego. Czym różnią się motywatory do pracy obu grup? Ludzie z programem DO działają skutecznie, gdy widzą przed sobą pozytywny cel lub jakąś formę nagrody. Osoby typu OD potrzebują narzędzia motywacji pod postacią strachu przed złymi konsekwencjami niezrealizowania konkretnej pracy lub działania.

Słuchaj i patrz – wyzwanie przed dobrym menedżerem i sprzedawcą

Zrozumienie i wdrożenie wiedzy na temat metaprogramów daje wiele korzyści zarówno w skutecznej sprzedaży i pracy w grupie, jak i w życiu codziennym. Poprawne rozpoznanie i dostosowanie się do programów, które motywują działanie ludzi z naszego otoczenia, poprawia zaufanie, otwartość w zespole, a także skuteczną komunikację. A to przecież podstawa dla zbudowania zintegrowanej i działającej efektywnie grupy oraz kontaktów z klientami. Z tego powodu warto uczęszczać na szkolenia menedżerskie i sprzedażowe, na których omawia się zagadnienia związane z naszymi wewnętrznymi filtrami – żeby poprawić nasz kontakt ze światem zewnętrznym.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.