Każdy pracodawca, zgodnie z prawem wprowadzonym w 2004 roku, ma obowiązek prowadzenia wewnętrznej polityki antymobingowej. Do działań, które mają na celu wyeliminowanie tego zjawiska, możemy zaliczyć zarówno edukację i szkolenia pracownicze, nastawienie na integrację i podtrzymanie dobrej atmosfery w zakładzie pracy, jak i wprowadzenie regulacji, które mają na celu określenie przejrzystych i jasnych zasad oraz konsekwencji, jakie czekają na osoby, które prowadzą działania mobbingowe.
Wewnętrzna Procedura Antymobbingowa
WPA to jeden z odgórnie narzuconych środków, które mają na celu wyeliminowanie zjawiska mobbingu w miejscach pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek wprowadzić swoje własne regulacje w postaci kodeksów i regulaminów, z którymi muszą zapoznać się wszyscy pracownicy. Do Wewnętrznej Procedury Antymobbingowej powinien należeć także schemat rozpatrywania skarg wnoszonych przez pracowników oraz wyznaczanie odpowiednich organów, które w przyszłości będą zajmowały się konkretnymi przypadkami.
Edukacja - klucz do sukcesu
Najważniejszym elementem działań antymobbingowych jest edukacja pracowników. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że ich działania mogą podlegać pod znęcanie się, poniżanie czy zastraszenie. Szkolenia antymobbingowe pozwalają na zaznajomienie się z samym zjawiskiem, jak i przekazywaniem wiedzy na temat procedur, które mają za zadanie wskazanie i ukaranie prześladowców. Szkolenia antymobbingowe to także elementy integracyjne, dzięki którym grupa pracowników może łatwiej ze sobą współpracować oraz nabiera zaufania zarówno do innych osób, jak i całej firmy.
W kontaktach między pracodawcą a pracownikami, którzy potencjalnie mogą stanowić źródło lub być ofiarami mobbingu, ważna jest przede wszystkim komunikacja. Jasna postawa pracodawcy wobec tym zjawiskom sprawia, że ofiary częściej decydują się na zgłoszenie problemu, ale również ogranicza chęć uprzykrzania życia innym poprzez świadomość konsekwencji, jakie mogą wyniknąć z działań mobbingowych wobec współpracowników.