Zakończenie umowy pomiędzy pracodawcą a zatrudnionym pracownikiem, wymaga załatwienia wielu formalności, szczególnie jeśli chodzi o niezbędną dokumentację. Wystawienie świadectwa pracy oraz zaświadczenia o zarobkach to tylko niektóre z nich. W przypadku rozwiązania umowy, niezależnie od tego która strona ją zainicjowała, konieczne jest rozliczenie z świadczeń pieniężnych ( takich jak odprawa czy ekwiwalent za niewykorzystany urlop). Zgodnie z polskim prawem stosunek pracy ustaje w dwóch przypadkach:
– gdy umowa pomiędzy stronami zostaje rozwiązania
– gdy umowa wygasa.
Warto jednak mieć świadomość, że żadna ze stron ( czyli ani pracownik ani pracodawca) nie musi podejmować jakichkolwiek działań w przypadku, w którym umowa rozwiązuje się na skutek upływu czasu lub ukończenia pracy, na okoliczność której umowa została zawarta ( dotyczy to przede wszystkim umów o dzieło). Są jeszcze inne sposoby na rozwiązywanie stosunku pracy pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Umowę rozwiązać można również za porozumieniem stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub nie ( w niektórych przypadkach pracodawca ma prawo rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym). Niezależnie jednak od sposobu rozwiązania stosunku pracy, w takich przypadkach pracodawca musi podjąć ściśle określone działania. Niezależnie jednak od tego, czy umowa wygasła czy też z jakiś przyczyn została rozwiązania, pracodawca zobowiązany jest do wystawienia pracownikowi świadectwa pracy, które będzie dokumentowało cały przebieg jego pracy w danej firmie. Na wystawienie takiego dokumentu pracodawca ma maksymalnie 7 dni od daty zakończenia stosunku pracy. Zdarzają się też wielokrotnie niezwykle nieprzyjemne sytuacje, w których interweniować musi komornik. Pracodawca musi być świadomy faktu, iż wszystkie ewentualne komornicze egzekucje muszą być wpisane w wystawianemu pracownikowi świadectwie pracy szczególnie jeżeli dotyczyła ona zajęcia całości lub części pensji pracownika. Podobne zasady obowiązują w przypadku, gdy pracownika dotyczy egzekucja administracyjna.