Przemówienia
Każdy z nas chciałby wyrażać swoje zdanie w sposób pewny i przekonujący. Nie da się jednak ukryć, że nie każdy z nas posiada predyspozycje do wygłaszania przemówień. Na szczęście dzięki odpowiednim i systematycznym ćwiczeniom można opanować do perfekcji sztukę wygłaszania przemówień.
Jest to niezwykle przydatna umiejętność zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Umiejętność wygłaszania przemówień przydaje się w wielu zawodach, między innymi takich jak: nauczyciel czy polityk. Jeżeli zaś chodzi o życie prywatne, przemówienia często wygłasza się na jubileuszach czy pogrzebach. W wielu organizacjach, bez względu na przedmiot ich działalności przydadzą się pracownicy, którzy potrafią wygłaszać przekonujące mowy. Umiejętność wygłaszania przemówień przydaje się zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych. Menedżerowie nierzadko muszą bowiem w wyczerpujący sposób zaprezentować podwładnym swoje stanowisko w jakiejś kwestii.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zdobądź umiejętności i narzędzia potrzebne do efektywnego zarządzania zespołem.Zobacz szkolenia:
Nierzadko również zdarza się, że osoby piastujące stanowiska kierownicze wygłaszają mowę z jakiejś okazji, na przykład z powodu jubileuszu firmy. Warto być zatem przygotowanym do takich wydarzeń. Dobrze by było gdyby osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych przyswoiły sobie kilka zasad dotyczących rozpoczynania i kończenia przemówień. Dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie przemówienia od opowiedzenia słuchaczom jakiejś anegdoty. Jeżeli przemówienie dotyczy luźnego tematu, można opowiedzieć jakąś zabwną anegdotę. Uwagę przykuje również rozpoczęcie przemówienia od przytoczenia intrygujących statystyk.
Ważne jest, aby początek przemówienia wzbudził u słuchaczy jakieś emocje. Dzięki temu będą oni słuchali z uwagą dalszej części przemówienia. Jeżeli chodzi zaś o zakończenie przemówienia, dobrym pomysłem będzie zadanie na koniec jakiegoś pytania, które podsumuje w jakiś sposób naszą przemowę. Pytanie pomoże słuchaczom przemówienia zastanowić się nad tematem, który został poruszony. Inną ciekawą opcją zakończenia przemówienia może być rozśmieszenie publiki. Niezależnie od tego w jaki sposób rozpoczniemy lub zakończymy nasze przemówienie, warto pamiętać o zachowaniu odpowiedniej postawy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że mowa niewerbalna odgrywa tak samo ważną rolę jak mowa werbalna. Podczas przemówienia musimy więc nie tylko pamiętać o odpowiedniej modulacji głosu, ale również o właściwej gestykulacji.
Należy unikać zbyt hałaśliwego tonu i ekspreyjnych gestów. Może to bowiem odwrócić uwagę od wypowiadanych przez nas słów. Nie bez znaczenia jest również odpwiedni wygląd. Występując publicznie powinniśmy pamiętać o tym jak ważny jest schludny i staranny wygląd. Jeżeli przemawiamy na jakiejś gali warto ubrać się elegancko. Panie powinny również zadbać o odpowiedni makijaż. Powinny one unikać zbyt krzykliwego makijażu czy zbyt ekstrawaganckich fryzur. Dla kadr kierowniczych pracodawcy powinni organizować szkolenia, które pomogą pracownikom opanować sztukę oratorską. Szkolenia takie powinny być organizowane cyklicznie. Najlepiej byłoby zatrudnić do ich przeprowadzenia doświadczoną i wykwalifikowaną firmę. Podstawowym kryterium, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze firmy są opinie klientów. Podsumowując wyżej zebrane rozważania z całą pewnością można stwierdzić, że sztuka wygłaszania przemówień jest bardzo przydatna zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Przemówienia często wygłasza się na pogrzebach oraz urodzinach.
Nie da się również ukryć, że są one nieodłączną częścią jubileuszów firmowych. Umiejętność wygłaszania przemówień przydaje się szczególnie kadrom menedżerskim. Kierownicy są bowiem zmuszeni prezentować różne kwestie swoim podwładnym. Dobrze byłoby więc gdyby wiedzieli jak należy to robić we właściwy sposób. Dobrym rozwiązaniem, które pomoże pracownikom oswoić się ze sztuką oratorską są szkolenia. Doświadczony i wykwalifikowany szkoleniowiec z całą pewnością pomoże uczestnikom szkolenia zaznajomić się ze sztuką wygłaszania przemówień. Ważne jest jednak to, by szkolenia były organizowane systematycznie.