Szuka rozmawiania – jak się jej nauczyć?
Umiejętność prowadzenia skutecznych rozmów to sztuka niezwykle trudna, jednak pożądana na wielu stanowiskach. Szczególnie osoby, które na co dzień zajmują się zarządzaniem ludźmi – czyli kierownicy, menedżerowie i właściciele przedsiębiorstw – powinni mieć wyjątkowo rozwinięte umiejętności komunikacyjne.
Przydają się one w wielu sytuacjach, pozwalają na bardziej skuteczną wymianę informacji oraz umożliwiają rozwiązywanie konfliktów w zespole. Jednak jak nauczyć się sztuki rozmawiania?
Predyspozycje – czy są najważniejsze?
Często uważamy, że osoby wyjątkowo “wygadane”, które potrafią bezproblemowo się komunikować i są świetnymi mówcami, mają wrodzone lub ukształtowane predyspozycje. Jest to oczywiście prawda – charakter odgrywa bardzo dużą rolę w procesie zdobywania umiejętności miękkich.
Odważny ekstrawertycy lepiej radzą sobie w komunikacji międzyludzkiej niż zamknięci w sobie i nieśmiali introwertycy. Jednak każde umiejętności można – a nawet należy – rozwijać. Sztuka rozmawiania w największej mierze zależy od praktyki. Mając stały kontakt z innymi ludźmi jesteśmy zmuszeni do komunikacji z nimi, przez co z czasem wyzbywamy się strachu i oporu przed rozmawianiem.
Jak się nauczyć sztuki rozmawiania?
Podstawowym elementem nauki jest wyzbycie się obaw i stresu – dwóch rzeczy, które skutecznie uniemożliwiają nam prowadzenie konwersacji. Dobre, praktyczne szkolenie stres w pracy może wyeliminować nasze lęki przez rozmową z podwładnymi lub ważnymi partnerami biznesowymi.
Jeśli chcemy rozwijać takie umiejętności jak komunikacja interpersonalna szkolenie powinno obejmować przede wszystkim ćwiczenia praktyczne pod okiem doświadczonego mentora.
Warto zainwestować w długotrwały kurs, który odbywać się będzie regularnie przez kilka tygodni – zagwarantuje to nam odpowiednią ilość ćwiczeń oraz zmniejszenie stresu podczas prowadzenia rozmów.
Tego rodzaju szkolenia są organizowane zarówno dla osób indywidualnych, jak i dla całych grup pracowników – to rozwiązanie pozwala nie tylko na wzmacnianie umiejętności zespołu, ale również jego integrację.