Czym jest stres i jak sobie z nim radzić?

zdjęcie - (the_title())

    Stres jest niemal nieunikniony w życiu codziennym prawie każdego człowieka. Aby być w stanie skutecznie sobie z nim radzić, koniecznym jest zrozumienie tego procesu. Stres to naturalna, pierwotna reakcja organizmu na potencjalnie niebezpieczne sytuacje, która w zamierzchłych czasach miała dodać nam energii i fizycznej siły do ucieczki lub walki, poprzez wyzwalanie odpowiednich związków chemicznych do organizmu.

    Czasy się zmieniły, a to, co nasze mózgi dostrzegają i rozumieją jako zagrożenie nie wymagają już wydolności fizycznej, a więc energia kumuluje się i niewykorzystana tworzy presję - to właśnie ją nazywamy stresem. Kiedy energia ta nie znajdzie upustu, odczuwamy to w całym ciele, w formie bardzo niekomfortowego uczucia.

    Najlepszym sposobem na niemal natychmiastową ulgę jest wysiłek fizyczny, w zależności od stopnia nagromadzonego stresu - krótki lub nieco dłuższy.

    Ważne jest, aby wykorzystać całą nagromadzoną "do ucieczki" energię, jaką organizm sam dla siebie wyprodukował. Dopiero, kiedy przestaniemy odczuwać nieprzyjemne mrowienie i zastrzyki energii w ciele, możemy zakończyć wysiłek gorącą kąpielą lub prysznicem, poczytać dobrą książkę i odespać sytuację, która przysporzyła nam nerwów.

    Wiadomym jest, że najlepszym, najszybszym lekarstwem na stres jest natychmiastowy, intensywny wysiłek fizyczny, który pomoże organizmowi pozbyć się nadmiaru energii tworzącej presję. Kiedy jednak znajdujemy się w miejscu pracy i nie mamy możliwości wyjścia na świeże powietrze i przebiegnięcia kilku kilometrów, istnieje kilka sprawdzonych sposobów które pomogą ulżyć napięciu i odjąć nam kolejnych dawek stresu.

     

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Paraliżuje Cię strach przed wystąpieniami publicznymi? Czujesz się nie rozumiany przez innych? Chcesz lepiej zarządzać swoim czasem i umiejętnościami? Odwiedź nasz dział szkoleń interpersonalnych i wybierz interesujące Cię szkolenie np: szkolenia komunikacja, zarządzanie czasem szkolenie, szkolenie radzenie sobie ze stresem

     

    Najważniejszym czynnikiem wpływającym na reakcje stresowe i naszą odporność na stres jest dieta i sen. Niestety to, co jemy jest niezwykle ważne dla tego jak funkcjonować będą wszystkie procesy zachodzące w naszym organizmie, a złe odżywianie przyczynia się do spowalniania wielu procesów pomagających nam radzić sobie w stresowych sytuacjach, a także długotrwale obniża nastrój, co również przyczynia się do częstszych reakcji lękowych.

    Nie jest tajemnicą, że dobrze odżywiony organizm lepiej funkcjonuje. Sen to kolejne, podstawowe zapotrzebowanie organizmu i niezbędne, aby dobrze on funkcjonował. Niezliczona ilość badań dowiodła, że złe nawyki dotyczące snu podnoszą ryzyko depresji i zaburzeń lękowych.

    Podczas snu organizm regeneruje się, a pozbawiając go tej możliwości narażamy go na dodatkowy stres. Należy pamiętać, że najlepszy jakościowo sen odbywa się między godziną 23 a 1 w nocy, a więc zawsze lepiej będzie wstać o godzinie 4 rano, by dokończyć zadania z poprzedniego dnia, niż "zarywać" noc.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Praca to środowisko, w którym chcemy być najlepszą wersją samego siebie, a nasze wyniki i produktywność jest stale oceniania. Nie chcemy zawieść przełożonego, współpracowników, samych siebie. Liczymy na podwyżkę, awans i chcemy, by nasza praca została doceniona.
    Asertywnością nazywamy umiejętność obrony własnych poglądów z zachowaniem pozytywnego, spokojnego zachowania. Do sztuki asertywności zalicza się również zdolność opanowania emocji, które zazwyczaj towarzyszą nam, gdy jesteśmy zmuszeni argumentować nasze potrzeby.
    Według definicji, asertywność to zdolność obrony własnych i cudzych praw i poglądów ze spokojnym i pozytywnym nastawieniem, bez agresji i pasywnego przyzwolenia na narzucenie sobie czyichś wartości czy opinii. W dużym uproszczeniu oznacza to w sposób przystępny zaznaczanie własnych potrzeb, wątpliwości.
    Psychologia to jeden z bardziej klasycznych kierunków studiów. Pozwala zdobyć wiedzę na temat ludzkiego umysły, mechanizmów funkcjonowania ludzkiej psychiki, procesów decyzyjnych.
    Znajomość podstaw psychologii jest przydatna w praktyce właściwie w każdym obszarze życia, w którym mamy kontakt z innymi ludźmi.

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.