W powszechnym odbiorze zawód windykatora jest kojarzony przede wszystkim, jako praca związana z wiecznym nawiązywaniem kontaktu telefonicznego w celu prowadzenia negocjacji w zakresie odzyskiwania długów.
Tymczasem wbrew tej opinii, windykacja przyjmuje bardzo wielu postaci a jej często odmienne aspekty mają swój wyraz nie tylko w różnych jej etapach, ale także przede wszystkim w formie i przedmiocie, którego dotyczy. Mówiąc wprost w zależności od tego, jakiego rodzaju jego dochodzona należność. Jej charakter, okres przedawnienia czy podstawa prawna roszczenia są determinujące cały proces windykacji. Co za tym idzie trzeba mieć na uwadze, że inaczej będzie wyglądało dochodzenie należności czynszowych, a odmiennie tych, które pochodzą z relacji konsumenckich.
Tym samym inne będą także metody pracy w poszczególnych działach czy zespołach windykacji. Specjalizacja jest bowiem w tej branży kluczem do odniesienie sukcesu. Co za tym idzie szkolenia windykacja powinna odbywać jak najczęściej. Wynika to nie tylko ze specyfiki pracy, która jest nierzadko obciążana sporym stresem i presją czasu. Trzeba pamiętać, że praca w windykacji jest w ogromnym stopniu oparta na przepisach prawa, które szczególnie w naszych warunkach, często podlega wielu zmianom.
Tym samym obok kompetencji miękkich, konieczne jest także posiadanie twardych, merytorycznych podstaw, które stanowią gwarancję merytorycznych działań pozbawionych ryzyka naruszenia przepisów. Jak zatem nietrudno zgadnąć praca windkykatora jest obarczona szeregiem ryzyk, które mogą być eliminowane właśnie poprzez szkolenia. Dynamiczne środowisko pracy, jakim jest windykacja potrzebuje bowiem stałego podnoszenia kompetencji, by skutecznie dostosowywać się do zmieniających się warunków.
Dopiero kiedy doświadczenie, wiedza oraz szereg innych zdolności staną się komplementarne wówczas można mówić o skutecznie prowadzonej, w pełni rzetelnej windykacji. Jest to bowiem proces, który odbywa się na różnych płaszczyznach i jako taki wymaga elastycznych kompetencji.