Perswazja to sposób wywierania wpływu na innych, aby przekonać ich do swoich racji. Za pomocą wybranych technik, można przekonać innych do swojego zdania, nakłonić do czegoś, bądź przekonać o wyższości swoich racji. W ten sposób można osiągnąć swój cel, nie zmuszając nikogo do podjęcia takiej, a nie innej decyzji. W perswazji istotnym jest, aby przekonać drugą osobę do swojego zdania, nie zmuszając jednak do niczego.
W próbie przekonania kogoś do swojego zdania ważne jest, aby wykorzystać podstawowe metody. Po pierwsze – zdecydowanie łatwiej jest przekonać kogoś do swojego zdania, kiedy więcej osób ma również takie zdanie. Po drugie – ludzie znacznie chętniej decydują się na coś, kiedy ich autorytet również podjął taką decyzję. Przykładem mogą być reklamy, w których wykorzystuje się autorytety, np. znane osoby, aktorów, celebrytów, aby przekonać klientów do danego produktu lub usługi.
Po trzecie, ludzie znacznie chętniej poddają się zmianie decyzji osobom, którym są coś winni, na zasadzie wzajemności. Po czwarte – perswazja również silnie oddziałuje, kiedy do przekonania do czegoś nakłania osoba podobna do nas pod jakimś względem, z którą czujemy nić sympatii.
Techniki perswazji mogą być bardzo różne. Do podstawowych technik można zaliczyć jej trzy rodzaje. Najpopularniejszą, której niemal każdy z nas używa każdego dnia, jest
perswazja przekonująca. W tym rodzaju chodzi o to, by przekonać kogoś do swojego zdania.
Drugim rodzajem, jest perswazja nakłaniająca.Najczęściej kieruje się ją do jakiejś grupy ludzi, od których oczekujemy poparcia, stawiennictwa, czy wsparcia w danej idei. Trzecim rodzajem jest propaganda pobudzająca, czyli agitacyjna. W niej, oprócz przekonania kogoś do swojego zdania jest również chęć wywarcia konkretnej reakcji, pobudzenia kogoś do działania, do wykonania konkretnych kroków.
Ponadto, szczególnym rodzajem jest perswazja językowa, czyli codzienne „mieć”, „należy”, „powinno się”. Dzięki perswazji można doskonale wpływać na pracowników, ale również na klientów, co wykorzystują na co dzień zarówno sprzedawcy, jak i kierownicy w organizacjach.
Perswazja stanowi niezwykłą umiejętność wpływania na zdanie innych ludzi tak, by skutecznie je zmieniać zgodnie z własnym uznaniem. Jest to umiejętność, którą ludzie znają już od wieków i od wieków stosują do mniej lub bardziej wartościowych celów.
Historia zna wiele przypadków, kiedy za pomocą perswazji ktoś nakłaniał drugą osobę do popełniania strasznych i przerażających czynów. Jeszcze więcej przypadków możemy jednak wskazać na to, w jaki pozytywny sposób stosowano od lat sile perswazji.
Techniki perswazji doskonalone są już od bardzo dawna. Każda wpływowa osoba potrafi doskonale radzić sobie z tymi znanymi wszystkim technikami, a także doskonali swoje własne. Najważniejsze jednak, aby sięgać po te techniki w świadomy i odpowiedzialny sposób.
W biznesie bardzo często wykorzystuje się techniki perswazji w różnych sytuacjach. Sprzedawcy za pomocą tych technik mogą skutecznie zbić obiekcje klientów i przekonać klienta do zakupu oferowanych produktów czy usług.
Potrafią również przekonać klienta do tego, by zmienił swoje zdanie na jakiś temat i zmienił całkowicie swoje postrzeganie danego tematu tak, jak będzie najkorzystniej dla sprzedawcy. Klienci często poddają się sile perswazji, szczególnie nie broniąc się przed tego rodzaju naciskiem, bowiem perswazja połączona z innymi technikami i narzędziami, jak choćby językiem korzyści może okazać się nadzwyczaj skuteczna.
Wewnątrz przedsiębiorstwa również często wykorzystuje się siłę perswazji. Kierownicy, którzy chcą zmotywować pracowników do konkretnego działania, dążą do tego, aby nakłonić pracowników do konkretnych aktywności również bardzo często sięgają po techniki perswazji.
Za ich pomocą możliwym staje się nakłanianie pracowników do danego, jasno określonego działania, zmiany nastawienia czy zdania na jakiś temat, a także zintensyfikowanie ich działań, czy większe nastawienie na realizację zadań. Wykorzystując perswazję wielu kierowników doskonale radzi sobie z zarządzaniem pracownikami i takim ich kierowaniem, na jakim managerowi najbardziej zależy.
Perswazja jest umiejętnością wywierania wpływu na innych ludzi. Poprzez doskonalenie dostępnych technik, można zyskać takie umiejętności w zakresie perswazji, by przekonywanie innych do własnego zdania nie stanowiło najmniejszego problemu.
Umiejętności te są przydatne w szczególności sprzedawcom i przedstawicielom handlowym, którzy chcą pozyskać jak największą liczbę klientów o osiągnąć swoje plany sprzedażowe. Niejednokrotnie, w tym właśnie celu, sprzedawcy uczestniczą w rozmaitych szkoleniach i kursach, które dotyczyć mają przede wszystkim umiejętnościom perswazyjnym, doskonaleniu technik sprzedaży i przekonywania innych do swojego zdania.
Techniki perswazji są już dość dobrze poznane. Język perswazji używany jest powszechnie, nawet przez każdego z nas w każdym dniu. Przykładem tego mogą być wszelkie zdania, w których stosujemy tryb rozkazujący, bądź też używamy takich słów, jak „powinno się”, „musieć”, czy też „trzeba”. Za pomocą języka perswazji można wywrzeć na kimś konkretne reakcje, służące następnie podjęciu odpowiedniego zachowania, np. zakupienia oferowanego towaru czy usługi.
Ponadto, najczęściej stosowane są trzy fundamentalne techniki perswazji. Są to perswazja nakłaniająca, pobudzająca i przekonująca. Dzięki doskonaleniu tych technik i swoich umiejętności perswazyjnych, sprzedawcy mogą niezwykle szybko i skutecznie osiągać swoje cele sprzedażowe, a tym samym zwiększać swoje szanse na sukces zawodowy.
Warto również zauważyć, że realizowanie zadań i celów przez sprzedawców przekłada się bezpośrednio na sukces całego przedsiębiorstwa. Z tego też powodu, doskonalenie technik sprzedażowych i techniki perswazji powinno być celem nie tylko sprzedawcy, ale również kierownika, czy też menedżera, któremu powinno zależeć na kompetentnych i dobrze przygotowanych do swoich zadań pracownikach. To własnie dzięki przygotowaniu pracowników do pełnionych zadań, ich wiedzy i umiejętnościom przedsiębiorstwo może nie tylko dobrze funkcjonować, ale również nieustannie rozwijać się.