5 stylów kierowania ludźmi
Każdy menedżer z biegiem czasu i wraz ze zdobywaniem kolejnych doświadczeń zawodowych wypracowuje sobie własny styl kierowania ludźmi. Jednym z najbardziej popularnych podziałów stylów kierowania jest siatka stylów kierowniczych, która dzieli charaktery i predyspozycje menedżerów na cztery podstawowe grupy w zależności od zorientowania na ludzi i zadania.
Kierownik - atrapa
To osoba, która cechuje się jedynie władzą oficjalną, jednak nie posiada żadnych predyspozycji i chęci do kierowania ludźmi.
Kierownik - atrapa nie jest zorientowany ani na ludzi, ani na zadania. Zwykle stara się "odbębnić" pracę, unika dodatkowych aktywności, nie interesują go problemy pracowników ani osiąganie wyników wyższych niż minimum.
Nie angażuje się w pracę i nie chce, by jego pracownicy stawali się lepsi ze strachu na możliwość posiadania większych obowiązków.
Wynaturzony autokrata
To kierownik, który nastawiony jest jedynie na realizację celów. Nie interesuje go przepracowanie, choroby czy problemy osobiste pracowników. Uważa, że każdy i zawsze ma dawać z siebie sto procent.
Często wymusza pewne zachowanie, może zastraszać pracowników, prowadzi system kar za przewinienia. Jego władza jest zdobywana poprzez wymuszenie i zastraszenie, nie sam szacunek.
Balansujący biurokrata
Kierownik, który odnosi średnie wyniki w zakresie realizacji zadań oraz jest średnio zorientowany na ludzi. To typowy przypadek osoby, która nie potrzebuje większych wyzwań czy szacunku: jest w pracy by zrobić swoje. Nie interesuje go specjalny rozwój, zwraca jednak uwagę na wykonanie podstawowych obowiązków i zdobycie określonych wyników.
Balansujący biurokrata może przemienić się w niemal każdy inny typ menedżera dzięki odpowiednim bodźcom.
Jeśli chodzi o szkolenia Katowice oferują doskonałe programy coachingowe i motywujące, które mogą poprawić umiejętności balansującego biurokraty i sprawić, że stanie się on motywującym integratorem zespołu.
Wynaturzony demokrata
To menedżer, który całkowicie poświęca uwagę ludziom, tym samym nie realizuje zadań. Przyjmuje niemal każde usprawiedliwienia, zgadza się na dni wolne w momencie, gdy występuje deficyt pracowników, odpuszcza przewinienia.
Nie cieszy się zbytnim szacunkiem, raczej podwładni traktują go z przymrużeniem oka bo wiedzą, że odpuści im każdy błąd.
Menedżer integrator
To idealny menedżer, który zorientowany jest zarówno na cele, jak i na ludzi. Potrafi połączyć wymagania z komunikacją, charyzmą i wzbudzaniem sympatii wśród podwładnych.
Dzięki swoim predyspozycjom jest idealnym przykładem kierownika, który łączy ludzi i sprawia, że chcą oni pracować lepiej i wydajniej.