Asertywność w negocjacjach: jak ją skutecznie wzmocnić?

Asertywność jest cechą pożądaną przez wielu pracodawców. Szczególnie w przypadku szeroko pojętego biznesu, sprzedaży czy obsługi klienta musimy pamiętać, że postawa asertywna często może znacząco podnieść nasze wyniki. Dlaczego? To proste! Asertywność jest jednym z najważniejszych elementów wszelkich negocjacji: dzięki niej możemy zyskać to, na czym naprawdę nam zależy, a nie zadowalać się pierwszą (zwykle najmniej korzystną dla nas) ofertą kontrahenta, dostawcy czy klienta.

    Asertywność jest cechą pożądaną przez wielu pracodawców.
    Szczególnie w przypadku szeroko pojętego biznesu, sprzedaży czy obsługi klienta musimy pamiętać, że postawa asertywna często może znacząco podnieść nasze wyniki. Dlaczego?

    To proste! Asertywność jest jednym z najważniejszych elementów wszelkich negocjacji: dzięki niej możemy zyskać to, na czym naprawdę nam zależy, a nie zadowalać się pierwszą (zwykle najmniej korzystną dla nas) ofertą kontrahenta, dostawcy czy klienta.

    Wzmocnienie asertywności: 4 kroki do sukcesu

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.

    Jak być człowiekiem asertywnym? Najpierw musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego nie potrafisz odmówić? Często wynika to ze zbyt niskiej pewności siebie, w trakcie trwania negocjacji biznesowych może to być spowodowane także niewystarczającą wiedzą merytoryczną (na przykład brakiem znajomości cen rynkowych). Aby skutecznie wzmocnić asertywność musisz tylko:

    • przeanalizować swoje zachowanie. Jeśli kiedykolwiek wykazałeś się brakiem asertywności, zastanów się: dlaczego? Co było powodem braku odmowy, kiedy wiedziałeś, że oferta nie jest dostatecznie korzystna? Strach przed jeszcze gorszą? Niewystarczająca wiara we własne możliwości? A może coś całkowicie innego?
    • określić schemat pożądanego działania w danej sytuacji. Gdy już wiesz, kiedy dokładnie nie byłeś asertywny, możesz wyobrazić sobie to, jak powinna przebiegać konkretna rozmowa.
    • zastanowić się nad konsekwencjami. Rzadko kiedy nasz negocjator wycofa się całkowicie z pierwszej, najmniej dla nas korzystnej oferty. Oznacza to, że w trakcie negocjacji raczej nic nie stracimy, możemy jedynie zyskać: a w najgorszym wypadku powrócimy do punktu wyjścia.
    • ćwiczyć każdego dnia. Możesz zacząć od prostych rzeczy: odmówić nieinteresującej Cię rozmowy z przedstawicielem banku, postawić na swoim w trakcie drobnego, domowego konfliktu. Pamiętaj – to praktyka czyni mistrza!
    Postawa asertywna z pewnością jest pożądana przez wielu pracodawców oraz znacząco może polepszyć wyniki Twojej pracy. Jednak to cecha, która sprawdza się każdego dnia, nie tylko w pracy.

    W końcu negocjujemy codziennie: w sklepie, podczas porannej walki z dziećmi o założenie skarpetek czy w trakcie rozmów telefonicznych z przedstawicielami różnych przedsiębiorstw. To, jaką postawę przyjmiemy zależy tylko od nas: a asertywność może nam jedynie pomóc w codziennym życiu.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025