Badanie potrzeb klienta krok po kroku

Chyba każdy handlowiec słyszał o badaniu potrzeb klienta. Wywiad, który powinien poprzedzać aktywną sprzedaż, często jest ignorowany lub przeprowadzany błędnie – w konsekwencji uzyskujemy niepotrzebne lub nieaktualne informacje, tym samym nie możemy zaoferować odpowiednich produktów lub usług. Jak więc wykonać badanie potrzeb klienta tak, by było narzędziem, które naprawdę pomoże nam w sprzedaży?

7 czerwca 2018
zdjęcie - Badanie potrzeb klienta krok po kroku
 
Chyba każdy handlowiec słyszał o badaniu potrzeb klienta. Wywiad, który powinien poprzedzać aktywną sprzedaż, często jest ignorowany lub przeprowadzany błędnie - w konsekwencji uzyskujemy niepotrzebne lub nieaktualne informacje, tym samym nie możemy zaoferować odpowiednich produktów lub usług. Jak więc wykonać badanie potrzeb klienta tak, by było narzędziem, które naprawdę pomoże nam w sprzedaży?

  • Krok 1: wzbudzenie zainteresowania

Odpowiednio przeprowadzona rozmowa sprzedażowa musi być dla klienta interesująca. Także sam proces badawczy powinien rozpocząć się od wzbudzenia zainteresowania. Stosuje się przede wszystkim pytania o poprzednio użytkowane produkty lub usługi, dzięki czemu klient czuje, że jego potrzeby i wymagania będą uwzględnione w trakcie sprzedaży.

  • Krok 2: motywacja

Motywacja klienta, którą kieruje się on w trakcie zakupu produktu, jest niezwykle ważna. Zasadniczo możemy wyróżnić dwie podstawowe motywacje konsumentów: prestiż lub funkcjonalność. Od tego zależy klasa oferowanych produktów, możemy dowiedzieć się również o przedziale cenowym, który będzie interesował naszego klienta.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zdobądź niezbędną wiedzę i umiejętność profesjonalnej sprzedaży i obsługi klienta. Zapraszamy na szkolenie z technik sprzedaży, na którym uczestnicy zostaną gruntownie przygotowani z zakresu profesjonalnej obsługi klienta. Na szkoleniu zostaną omówione m. in.: przygotowanie do spotkania, budowanie relacji z klientem, argumentacja i przekonanie klienta do oferowanego produktu, negocjowanie warunków umowy, finalizowanie transakcji.

Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenie z obsługi klienta, sprzedaż narracyjna.

Poza tym ważny może być czas wykonania usług (lub dostarczenia produktu) i bezpieczeństwo (w szczególności jakość towarów, znajomość marki i sposób podpisania umowy).

  • Krok 3: Podtrzymanie rozmowy

Badanie potrzeb klienta nie może być jedynie suchym zadawaniem poszczególnych pytań. Oczywiście - ankietowanie byłoby najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem na zaznajomienie się z oczekiwaniami i potrzebami konsumenta, jednak rzadko mogłoby się kończyć pozytywnym zakończeniem sprzedaży. Nasz klient chce być wysłuchany - to dlatego często stosuje się pytania otwarte, dzięki którym nie tylko zyskujemy zadowalające nas odpowiedzi, ale również możemy więcej dowiedzieć się na temat naszego klienta.

Badanie potrzeb klienta odbywać się może podczas rozmowy telefonicznej, wideokonferencji czy tradycyjnego spotkania w punkcie sprzedaży. Bez względu na to, jaki towar oferujemy, jest to kluczowy element, od którego zależy końcowa sprzedaż oraz dopasowanie produktów i usług do konkretnych potrzeb.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.