Badanie potrzeb klienta krok po kroku

Chyba każdy handlowiec słyszał o badaniu potrzeb klienta. Wywiad, który powinien poprzedzać aktywną sprzedaż, często jest ignorowany lub przeprowadzany błędnie – w konsekwencji uzyskujemy niepotrzebne lub nieaktualne informacje, tym samym nie możemy zaoferować odpowiednich produktów lub usług. Jak więc wykonać badanie potrzeb klienta tak, by było narzędziem, które naprawdę pomoże nam w sprzedaży?

     
    Chyba każdy handlowiec słyszał o badaniu potrzeb klienta. Wywiad, który powinien poprzedzać aktywną sprzedaż, często jest ignorowany lub przeprowadzany błędnie - w konsekwencji uzyskujemy niepotrzebne lub nieaktualne informacje, tym samym nie możemy zaoferować odpowiednich produktów lub usług. Jak więc wykonać badanie potrzeb klienta tak, by było narzędziem, które naprawdę pomoże nam w sprzedaży?

    • Krok 1: wzbudzenie zainteresowania

    Odpowiednio przeprowadzona rozmowa sprzedażowa musi być dla klienta interesująca. Także sam proces badawczy powinien rozpocząć się od wzbudzenia zainteresowania. Stosuje się przede wszystkim pytania o poprzednio użytkowane produkty lub usługi, dzięki czemu klient czuje, że jego potrzeby i wymagania będą uwzględnione w trakcie sprzedaży.

    • Krok 2: motywacja

    Motywacja klienta, którą kieruje się on w trakcie zakupu produktu, jest niezwykle ważna. Zasadniczo możemy wyróżnić dwie podstawowe motywacje konsumentów: prestiż lub funkcjonalność. Od tego zależy klasa oferowanych produktów, możemy dowiedzieć się również o przedziale cenowym, który będzie interesował naszego klienta.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zdobądź niezbędną wiedzę i umiejętność profesjonalnej sprzedaży i obsługi klienta. Zapraszamy na szkolenie z technik sprzedaży, na którym uczestnicy zostaną gruntownie przygotowani z zakresu profesjonalnej obsługi klienta. Na szkoleniu zostaną omówione m. in.: przygotowanie do spotkania, budowanie relacji z klientem, argumentacja i przekonanie klienta do oferowanego produktu, negocjowanie warunków umowy, finalizowanie transakcji.

    Szkolenia powiązane z tym tematem: szkolenie z obsługi klienta, sprzedaż narracyjna.

    Poza tym ważny może być czas wykonania usług (lub dostarczenia produktu) i bezpieczeństwo (w szczególności jakość towarów, znajomość marki i sposób podpisania umowy).

    • Krok 3: Podtrzymanie rozmowy

    Badanie potrzeb klienta nie może być jedynie suchym zadawaniem poszczególnych pytań. Oczywiście - ankietowanie byłoby najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem na zaznajomienie się z oczekiwaniami i potrzebami konsumenta, jednak rzadko mogłoby się kończyć pozytywnym zakończeniem sprzedaży. Nasz klient chce być wysłuchany - to dlatego często stosuje się pytania otwarte, dzięki którym nie tylko zyskujemy zadowalające nas odpowiedzi, ale również możemy więcej dowiedzieć się na temat naszego klienta.

    Badanie potrzeb klienta odbywać się może podczas rozmowy telefonicznej, wideokonferencji czy tradycyjnego spotkania w punkcie sprzedaży. Bez względu na to, jaki towar oferujemy, jest to kluczowy element, od którego zależy końcowa sprzedaż oraz dopasowanie produktów i usług do konkretnych potrzeb.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.