Czy stresowanie się pracą jest powszechnym zjawiskiem?
W każdej pracy pojawia się stres. Nie w każdej jednak jest on równie silny. Nawet jeśli jest to praca, gdzie często pojawiają się stresujące sytuacje, to nie musi to być poważnym problemem.
Trudno porównywać pracę bibliotekarki z pracą przedstawiciela handlowego. Biznesmen zmaga się z większym stresem niż ktoś, kto zajmuje się rękodziełem i sprzedażą swoich wyrobów. Stres to nieodłączna część życia, więc jest obecny i w każdej pracy. Kiedy jednak jest to praca np. biznesmena, handlowca, pracownika korporacji, to jest on większy.
Co zwiększa poziom stresu?
Stres jest większy, kiedy praca wiąże się z dużą odpowiedzialnością albo jest presja osiągania określonych wyników. Warto pójść na szkolenie zarządzanie stresem, by nie przeszkadzał on w skutecznym działaniu. Pomoże to jednak tylko wtedy, gdy ma się kompetencje do wykonywanych obowiązków.
Niedostateczna wiedza i umiejętności to kolejne czynniki stresujące. Dlatego warto się dokształcać, jeśli jest taka potrzeba. Poziom stresu jest większy, kiedy stanowisko czy zawód są wyjątkowo źle dobrane do predyspozycji. Na silne, negatywne emocje narażony jest każdy, kto ma w pracy do czynienia z ludźmi np. pracownik infolinii. Im częstszy jest ten kontakt, tym poważniejszy jest to problem.
Pozytywne działanie stresu w pracy
Z pracą wiąże się nie tylko stres negatywny. Jeśli jest nieduży, jeśli można sobie z nim poradzić, to nie będzie miał negatywnego wpływu na wyniki. Stresujące sytuacje czy zadania do wykonania odbierane są nie jako problemy, a jako wyzwania.
Na moment mogą pojawić się negatywne emocje, ale szybko zamienią się w pozytywne. Jeśli ktoś ukończył na zarządzanie emocjami szkolenie, to poradzi sobie z nimi, nawet gdyby były silne. Taki pozytywny stres mobilizuje do pracy i pomaga sprostać wyzwaniom. Motywuje, by dawać z siebie więcej, rozwijać się, więc sprzyja rozwojowi zawodowemu.
Stres towarzyszy każdej pracy. W niektórych zawodach i na niektórych stanowiskach jest on większy. Wtedy ważne jest, by umieć sobie z nim poradzić. Umiejętność opanowania emocji, pokonania stresu to konieczność, by mieć dobre efekty i dobrze radzić sobie w kontaktach interpersonalnych.