Ludzie komunikują się ze sobą każdego dnia. Bez względu na to, czy komunikujemy się za pomocą metody werbalnej, czyli słownej, czy też za pomocą metody niewerbalnej, najważniejsze, aby nasz komunikat został poprawnie odebrany.
Rozmowa twarzą w twarz zawsze łączy w sobie obie te metody komunikowania się, a zatem przekaz słowny i mowę ciała. Taka forma przekazu wydaje się być najpełniejsza i daje możliwość najbardziej skutecznego przekazu i odbioru informacji.
Efektywna komunikacja to taka forma, w której wszystko, co nadawca wiadomości chce przekazać zostaje odebrane przez osobę słuchającą w pełni. Komunikat musi być więc jasny, klarowny, oczywisty, bez żadnych niedomówień. Niestety, nie zawsze udaje się zrealizować ten plan. Może to być spowodowane bardzo wieloma powodami.
Do zakłóceń można zaliczyć m. in. barierę odległości, hałas dookoła, różnego rodzaju rozpraszacze uwagi, a także barierę językową, kulturową czy choćby wiekową. Czy więc jesteśmy skazani na brak efektywności w porozumiewaniu się?
Na szczęście możemy sami zadbać o to, by porozumiewać się z innymi w sposób zrozumiały. Choć nie wszystkie bariery są łatwe do pokonania, to z pewnością jesteśmy sami w stanie zwiększyć skuteczność porozumiewania się ze sobą. W jaki sposób?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Przede wszystkim, należy się w pełni skoncentrować na rozmowie, aktywnie słuchać, odsunąć wszelkie rozpraszające sprawy na bok. Skupienie wszystkich sił na przyjęciu komunikatu będzie bez wątpienia skuteczne.
Ponadto, efektywna komunikacja jest możliwa zwłaszcza wtedy, kiedy utrzymujemy kontakt wzrokowy z rozmówcą. Bez względu na to, czy mówimy czy słuchamy, warto zadbać o ten kontakt wzrokowy. W przedsiębiorstwach efektywna komunikacja jest gwarancją sukcesu firmy, umożliwia jej poprawne funkcjonowanie i rozwój.
Dlatego warto stosować te wskazówki, by zadbać o skuteczne porozumiewanie się i usprawnić działanie firmy. Wykorzystując różne środki przekazywania sobie informacji, nie tylko słowne, ale choćby wiadomości e-mail, rozmowy telefoniczne czy zwykłe notatki, bez wątpienia usprawnimy działanie przedsiębiorstwa.