Zapewne część z Was słyszała o czymś takim, jak awans poziomy, dla części jednak jest to zupełnie nowe pojęcie. Oznacza ono, że pracownik nie wchodzi na wyższy szczebel w hierarchii firmy, natomiast zostają mu przydzielone nowe, często bardziej odpowiedzialne zadania, natomiast pozostaje na tym samym poziomie zaszeregowania w strukturze. Dlaczego więc nazywa się to awansem? Ponieważ dzieje się tak w wyniku docenienia pracownika, dodatkowo może się wiązać także z podwyżką wynagrodzenia.
Awansem poziomym zaś nie będzie przyznanie docelowych zadań na stanowisku po okresie próbnym, czy wdrożeniu do pracy. Czemu w ogóle taki termin funkcjonuje?
Po pierwsze pracownik nie zawsze potrzebuje nowej nazwy stanowiska by poczuć się docenionym, czasem wystarczy, że dostanie bardziej odpowiedzialne czy ciekawsze z jego punktu widzenia zadania, w których będzie się mógł realizować.
Po drugie struktura w firmie może być bardzo płaska, w związku z tym, nie ma gdzie zwyczajnie przesunąć go w hierarchii.
Trzecim powodem może tez być to, że sam pracownik nie chce zarządzać zespołem ludzi (bo wie, że się do tego nie nadaje), ale jednocześnie chce i może wykonywać zadania powierzone kierownikowi. W takim przypadku z pomocą przychodzi także delegowanie zadań.
Jak prawidłowo delegować zadania w firmie? W zależności od potrzeb i możliwości kierownika i poszczególnych pracowników. Są pewne zadania, które muszą zostać w gestii kierownika – to między innymi sprawy kadrowe (zatrudnianie, zwalnianie, ocenianie, nagradzanie itp.) czy organizowanie pracy swoim podwładnym. Resztę może z czystym sumieniem delegować na swoich pracowników, jednak w sposób przemyślany.
Po pierwsze nie może wszystkiego zrzucić na barki jednej osoby – ona też ma swoje obowiązki do wykonania! Kolejną ważną rzeczą jest, by osoba, której dane zadanie się zleca miała odpowiednią wiedzę i przygotowanie, by móc je wypełnić.
I ostatnia z najistotniejszych – delegowanie zbyt dużej ilości zadań będzie sprawiało wrażenie, że to kierownik stosuje zabieg spychologii, by móc samemu nie robić nic, tylko odcinać kupony. Inne przydatne porady i informacje z zakresu delegowania można uzyskać bądź studiując prasę i publikacje z zakresu zarządzania, a osobom, które wolą kontakt bezpośredni z drugim, żywym człowiekiem polecam udział w odpowiednim szkoleniu.