Konstruktywna informacja zwrotna pozwoli nam rozwinąć skrzydła. Pamiętanie przy tym o kilku zasadach to pierwszy krok do stworzenia wartościowej dla rozmówcy konwersacji. Jeśli pragniemy, a by nasz komunikat miał prawidłowy wydźwięk, powinniśmy unikać przede wszystkim oceniania innych ludzi na podstawie jednej obserwacji. Świadoma i umiejętnie prowadzona informacja zwrotna odgrywa kluczową rolę w procesie uczenia się.
Prawidłowa informacja zwrotna
Podstawowym celem udzielenia relacji zwrotnej jest przekazanie informacji dotyczącej zachowania i postępowania odbiorcy w taki sposób, aby zachował on pozytywny stosunek do siebie jak i do wykonywanej przez niego czynności. Istotne jest więc dostosowanie informacji do odbiorcy. Jeśli jej wydźwięk jest pozytywny, z pewnością przyczyni się ona do wzrostu motywacji czy większej satysfakcji z życia. Odbiorca musi mieć w sobie gotowość, by przyjąć to, co usłyszy. Konstruktywna informacja doprowadzi do dobrej zmiany nastroju.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Zasady udzielania informacji zwrotnej
Przekazywana informacja powinna być oparta na faktach: sytuacja bądź zachowanie nie może być przekoloryzowana i odebrana jako krytyka odbiorcy. Musimy mówić o swoich spostrzeżeniach, a nie wnioskach. Nasza wypowiedź nie może oceniać charakteru konkretnego człowieka. Ponadto musi być krótka i skupiać się na konkretach, tak aby odbiorca mógł zmienić konkretne zachowanie, np. w pracy. Powinniśmy wykazać się również empatią i zrozumieniem dla drugiej osoby, szczególnie wtedy gdy sytuacja jest trudna i wymaga od nas przeanalizowania jej.
Komunikat typu,,ja”
Tego rodzaju komunikat charakteryzuje się do naszych emocji związanych z daną sytuacją i tym, jak ją odbieramy, a nie do zachowania drugiej osoby. Stosując ten komunikat koncentrujemy się na danej sytuacji i reakcji, jaką wywołała. Aktywne słuchanie to kolejny ważny krok, który pozwoli poprawnie skomunikować się obu stronom. Dobra informacja zwrotna to sztuka, która dzięki praktykom może nas zmienić i dać impuls do dalszej pracy nad sobą.