Jak zarządzać personelem?
Każdy szef staje przed trudnym zadaniem jakim jest zarządzanie swoim zespołem pracowników. Ważne, aby stał on się liderem swojego zespołu, który posiada autorytet, ale jednocześnie pracownicy czują w nim oparcie.
Jednocześnie każdy z członków zespołu powinien mieć świadomość swoich zadań i tego do jakich celów powinien dążyć i być ze swojej pracy rozliczany. Zasadniczo możemy wyróżnić dwa nowoczesne modele zarządzania zespołem: poprzez cele i poprzez jakość.
Jednak, aby je poznać warto skorzystać ze szkolenia z zarządzania ludźmi. Tym bardziej, że można znaleźć zarządzanie projektami szkolenie dofinansowane.
Jak zarządzać personelem poprzez cele- zarządzanie projektami i kapitałem
Przedsiębiorstwo powinno wyznaczać sobie cele w szerokim i wąskim znaczeniu, zatem te dotyczące rozwoju firmy, jak i efektywności w wykonywaniu poszczególnych zadań. Systematyzacja celów to zatem podstawa. Ponadto cele powinny być podzielone na poszczególne działy, a także jednostki, które w ramach nich wykonują swoje zadania.
Oczywiście cele powinny być ze sobą powiązane i tworzyć większą strukturę celu nadrzędnego. W ten sposób tworzy się tzw. "team spirit", czyli odpowiedzialność za swoje zadania, które mają wpływ na całość projektu i nie tylko osiągnięcie celu indywidualnego, ale również zbiorowego. Z odpowiedzialnością łączy się współpraca wewnątrz zespołu, dlatego spotkania projektowe są ważne z punktu widzenia efektywności, a także podrzucania cennych pomysłów oraz korygowania błędów.
Tutaj dużą rolę ma lider zespołu, który odpowiada za ocenę poszczególnych pracowników, zarówno tę dotyczącą jednego projektu, jak i długoterminową. W ten sposób dokonuje się selekcja i klaruje się najbardziej zgrany zespół.
Osoby, które nie są w stanie dostosować się do zmian, korygować swoich błędów, a z czasem wychwytywać je zanim znajdą je inni są hamulcem dla postępu w realizacji projektów, a jeśli pracę muszą poprawiać za nich inni, to niestety rolą lidera jest wyeliminowanie takiej osoby z zespołu, gdyż wszyscy muszą dążyć do wspólnego, wyznaczonego celu z pełnym zaangażowaniem.
Lider nie może demotywować pracownika besztając go w obecności współpracowników. Ważna jest rozmowa w cztery oczy, aby mógł zrozumieć swoje błędy i wdrożyć plan naprawczy. Jeśli jednak ten stan rzeczy utrzymuje się następuje konieczność zwolnienia.
Jak zarządzać personelem poprzez jakość?
Wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza tych produkcyjnych nastawionych jest na zarządzanie poprzez jakość. Kontrola jakości jest ważna nie tylko na etapie końcowym, ale również projektowym. Tu stosuje się model japoński, czyli kaizen w biznesie.
Jego istotą jest ciągłe doskonalenie przedsiębiorstwa i szukanie nowych, innowacyjnych rozwiązań. W tym modelu każdy pracownik, nawet ten niższego szczebla może przedstawić pomysł, który może pozytywnie wpłynąć na wzrost jakości, a wzrost jakości to również wzrost zadowolenia klientów i zwiększenie zainteresowania produktami czy usługami firmy.
W modelu kaizen każdy członek zespołu może poczuć się ważny od inżyniera projektowego, po pracownika produkcji i kontroli jakości na poszczególnych etapach. Oczywiście ważne są tu pewne wypracowane mechanizmy, czyli np. regulamin pracy na poszczególnych stanowiskach, który gwarantuje wykonywanie pracy w sposób systemowy.