Komunikacja werbalna: teoria i praktyka

Komunikacja werbalna jest podstawowym ludzkim sposobem komunikacji. To właśnie nasz gatunek opanował ją do perfekcji tworząc skomplikowane języki, które posiadają logiczną strukturę gramatyczką i nawet kilkaset tysięcy słów. Językiem – mimo całego jego skomplikowania – posługujemy się jednak stosunkowo płynnie. Wciąż jednak dochodzi do nieporozumień słownych a w zespołach pracowniczych może prowadzić to do konfliktów, rozpadu relacji między jego członkami i zepsuciem atmosfery.


    Komunikacja werbalna jest podstawowym ludzkim sposobem komunikacji.
    To właśnie nasz gatunek opanował ją do perfekcji tworząc skomplikowane języki, które posiadają logiczną strukturę gramatyczką i nawet kilkaset tysięcy słów.

    Językiem - mimo całego jego skomplikowania - posługujemy się jednak stosunkowo płynnie. Wciąż jednak dochodzi do nieporozumień słownych a w zespołach pracowniczych może prowadzić to do konfliktów, rozpadu relacji między jego członkami i zepsuciem atmosfery.

    Treść, czyli same słowa, które wypowiadamy, to nie jedyna część komunikacji niewerbalnej. Istotnym elementem jest akcentowanie i modulowanie głosowe, dzięki którym możemy wyrazić różne emocje. Nie bez znaczenia jest również sama stylistyka wypowiedzi. Używanie metafor, porównań czy innych elementów ozdobnych mowy, może prowadzić do różnych nieporozumień.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Paraliżuje Cię strach przed wystąpieniami publicznymi? Czujesz się nie rozumiany przez innych? Chcesz lepiej zarządzać swoim czasem i umiejętnościami? Odwiedź nasz dział szkoleń interpersonalnych i wybierz interesujące Cię szkolenie np: szkolenia komunikacja, zarządzanie czasem szkolenie, szkolenie radzenie sobie ze stresem

    Chyba każdy z nas przynajmniej raz przeczytał wiersz, z którego nie zrozumiał ani słowa ani nie znalazł w nim głębszego sensu: to właśnie może dziać się w momencie, gdy nasza wypowiedź zawiera dużo elementów stylistycznych, które nie zawsze muszą być zrozumiałe przez drugą stronę.

    W komunikacji werbalnej równie ważną rolę odgrywa rodzaj słuchania. To właśnie słuchacz jest w takim samym stopniu odpowiedzialny za obustronne zrozumienie się. Istnieją dwa podstawowe typy słuchania: bierne i aktywne.

    Słuchanie bierne polega jedynie na słyszeniu: odbiorca nie skupia się na słowach nadawcy, może myśleć o czymś innym, nie zależy mu na zdobyciu informacji. Całkowitym przeciwieństwem jest słuchanie czynne, w którym odbiorca angażuje się w prowadzenie dialogu.

    Skupia się on na wypowiedziach, analizuje informacje na bieżąco, dopytuje i upewnia się jeśli czegoś nie zrozumiał.

    Komunikacja werbalna wymaga obecności i zaangażowania dwóch stron. Jej rolą jest dojście do pewnego konsensusu, porozumienia, dzięki któremu obie strony wyciągną pewne korzyści. Nie da się ocenić roli komunikacji: jest to niezbędny element życia i funkcjonowania w społeczeństwie, także pracowniczym.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza