Kultura organizacyjna – co to takiego?

Kultura organizacyjna to pojęcie bardzo często wymieniane przez wszystkie osoby zajmujące się zarządzaniem, HR-em oraz pracowników dużych korporacji. Mało osób jest jednak w pełni świadomym czym jest kultura organizacyjna, jak powinniśmy ją definiować. Co to jest kultura organizacyjna?

29 kwietnia 2019
zdjęcie - Kultura organizacyjna – co to takiego?

 Kultura organizacyjna – co to takiego?

Kultura organizacyjna to pojęcie bardzo często wymieniane przez wszystkie osoby zajmujące się zarządzaniem, HR-em oraz pracowników dużych korporacji. Mało osób jest jednak w pełni świadomym czym jest kultura organizacyjna, jak powinniśmy ją definiować. Co to jest kultura organizacyjna?

Kultura organizacyjna to nic innego niż normy i uwarunkowania społeczne oraz system wartości panujący w danej organizacji, tworzący jej klimat. Na kulturę organizacyjną składa się szereg czynników takich jak sposób zarządzania przedsiębiorstwem, podzielane wartości, symbole i znaczenia właściwe jedynie dla członków tej grupy oraz wymogi zachowań. Zasady te bardzo często są podświadome, niespisane, ale mimo to przestrzegane przez członków grupy i wpajane osobom, które do organizacji dołączają. Zatem jako cechy kultury organizacyjnej można wymienić jej umowny, niepisany charakter, przywiązanie do niej członków grupy oraz to że opiera się ona na wspólnocie poglądów, wartości, oczekiwać i przekonać członków grupy.

Z racji, że kultura organizacyjna jest niepisana i przestrzegana podświadomie pełni rolę wypełniacza luk pomiędzy pisanymi normami i regulaminami obowiązującymi w firmie. Kolejną ważną rolę kultury organizacji jest jej funkcja integracyjna, spajająca członków grupy. Z tego powodu oraz biorąc pod uwagę podświadomość jej stosowania zmiana kultury organizacyjnej nie jest prostym zadaniem.

Czasami jednak taka zmiana może okazać się konieczna i pożądana z perspektywy pracodawcy. Dzieje się tak szczególnie w sytuacji, w której kultura organizacji została spaczona i jej szkodliwa dla pracowników i przeszkadza w efektywnym funkcjonowania przedsiębiorstwa i utrzymania nim zdrowej atmosfery pracy. Druga przyczyna wystąpienia potrzeby zmiany to okres restrukturyzacji czy też głębokich przemian przedsiębiorstwa, związanych z profilem jej funkcjonowania czy też zmianą właściciela czy też członków zarządu przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji kluczowa może okazać się hasło kultura organizacyjna szkolenia. I chociaż z pozoru hasło szkolenia z zakresu czegoś, co jak opisaliśmy wcześniej jest podświadome, wydaje się być pomysłem nienaturalnym to w przypadku chęci zmiany i potrzeby wdrożenia nowej kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie może okazać się konieczne. I nie chodzi tu o szkolenie każdego z pracowników i mówienie im jak od dziś ma wyglądać kultura wewnątrz organizacji i niemal nakazać im jej przestrzegania i utożsamiania się z nią.

Chodzi bardziej o przeprowadzenie szkoleń kadry zarządzającej oraz osób posiadających naturalny autorytet w firmie, takich jak na przykład niezależni doradcy czy też członkowie związków zawodowych. Dzięki temu powoli, ale skutecznie i podprogowo przekażą oni swoim współpracownikom i podwładnym nowe wartości, z którymi Ci będą mogli zacząć się utożsamiać.
Tak jak podkreśliliśmy na początku tekstu, jedną z zależności wpływających na kulturę organizacyjną jest panujący w przedsiębiorstwie model zarządzania, dlatego przemian kultury organizacyjnej najłatwiej dokonać i niewymuszony sposób dokonując zmian w zakresie sposobu komunikacji z pracownikami oraz panujących zasad zarządzania nimi, ich czasem pracy oraz podziałem kompetencji i obowiązków.

W ten sposób nie pozbawimy organizacji kultury, co mogłoby okazać się szkodliwe dla jej funkcjonowania i komfortu pracy pracowników, ale dokonamy w tym zakresie przemian. Warto jednak pamiętać, że na sukces takiej misji składa się kilka czynników. Po pierwsze chodzi o skuteczność z jaką kadra zarządzająca dostosuje się do nowych zasad i będzie stosował wobec pracowników, którzy po pewnym czasie przyjmą je i zaczną traktować jako normę w zakresie funkcjonowania danej organizacji. Po drugie – czas. Pamiętajmy, że taka operacja to proce, który wymaga czasu. Nie da się zmienić i wdrożyć nowej kultury organizacyjnej w ciągu jednego popołudnia i ustalić, że od jutra w firmie obowiązywać będą nowe zasady funkcjonowania i uwarunkowania. I o ile można to zrobić zmieniając regulamin firmy czy też zarządzenia w niej panujące, to kulturę organizacyjną trzeba zmienić delikatnie i z wyczuciem.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.