Nic nie powinno się dziać bez przyczyny

Większość menedżerów pytanych o podstawowe zasady, którymi kierują się w kontaktach ze współpracownikami, podwładnymi i przełożonymi, wymienia jako jedną z najważniejszych: celowość wszystkich podejmowanych działań.

Gamma - Nic nie powinno się dziać bez przyczyny
    Można powiedzieć, że w kontaktach zawodowych nic nie powinno dziać się bez przyczyny. Rzeczywiście Strategia OBT (Outcome-Based Thinking – Myślenie Ukierunkowane na Cel) pozwala jasno określić, jakie mamy cele, co chcemy osiągnąć, czego pragniemy, a w konsekwencji – zdobyć to. Wiedza daje tylko częściową siłę do działania. Prawdziwą siłą menedżera jest umiejętność podejmowania działań z wykorzystaniem posiadanej wiedzy. Pomaga w tym myślenie ukierunkowane na cel.
     
     

    ZASTOSOWANIE TECHNIK WPŁYWU W PROCESIE WPROWADZANIA ZMIAN

    Reguła sympatii. Obserwacja ludzkich zachowań jasno dowodzi, że jesteśmy gotowi zgodzić się na więcej, być bardziej otwartymi i współpracującymi wobec osób, które lubimy. Warto tę regułę wykorzystywać w procesie zmian. Osoba, która darzy nas sympatią, ma poczucie podobieństwa na poziomie poglądów, zainteresowań, doświadczeń, będzie bardziej skłonna do współpracy  i działania zgodnie z wytycznymi, które przedstawimy.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Gamma. Oferujemy szkolenia HR, managerskie, sprzedażowe i szkolenia dla administracji publicznej. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” po raz kolejny zajęliśmy 1 miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Zobacz też:

    Reguła rewanżu. Reguła rewanżu bywa również nazywana zasadą wzajemności. Gdy ktoś ofiarowuje nam coś o dostrzegalnej lub nawet nie do końca dostrzegalnej wartości, natychmiast reagujemy pragnieniem, by mu się odwzajemnić.

    Reguła konsekwencji. Technika ta opiera się na następujących przesłankach:

    • ludzie dają się łatwiej przekonać, jeśli uważają nas za osoby konsekwentne i nie ufają nam, gdy postrzegają nas jako niekonsekwentnych,
    • potrzeba konsekwencji jest pochodną potrzeby bezpieczeństwa – chcemy, by wszelkie wydarzenia były zgodne z naszymi przewidywaniami,
    • konsekwencja w działaniu jest potężnym narzędziem przekonywania, można dzięki niej uzyskać to, co chcemy,
    • nieznajomych darzymy zaufaniem tym większym, im bardziej są konsekwentni,
    • po złożeniu propozycji dobrze jest przy niej obstawać, stosując konsekwencję jako technikę perswazji,
    • jeśli konsekwentnie powtarzamy nasze stanowisko, dajemy tym samym naszemu współpracownikowi sygnał, że nam na danej sprawie zależy.
    Więcej o technikach wpływu znajdziesz w naszych szkoleniach. Zobacz dział: szkolenia dla kierowników. Gamma – firma szkoleniowa roku w rankingu „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” Gazety Prawnej.

     

    WYKORZYTANIE KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ W PROCESIE WYWIERANIA WPŁYWU

    Zapewne miałeś okazję obserwować kiedyś rozmawiających ze sobą przyjaciół, dobrych znajomych. Gdybyś uważnie przeanalizował film z ich nagraną rozmową, zwróciłbyś uwagę na podobieństwo w sposobie poruszania się, gestykulacji czy też głośności i tempie mówienia.

    Dopasowanie pewnych elementów języka ciała wydaje się tak naturalne, że wręcz dla niektórych oczywiste. Spójrzmy przez chwilę na naszą rozmowę: jeżeli nasz współpracownik siedzi, my zapewne po wejściu i przywitaniu również usiądziemy – wręcz niemożliwym wydaje nam się pozostać w takiej sytuacji w pozycji stojącej. Gdyby jednak wstał, w nas również pojawiłaby się potrzeba wstania – gdybyśmy musieli zostać w pozycji siedzącej, byłoby nam wręcz niewygodnie.

    Nie jest to przypadek – każdy z nas w sposób zupełnie naturalny, na ogół nieświadomie, stara się dopasować do swojego rozmówcy. Pamiętasz o amerykańskim przysłowiu? Zapewne tak – ludzie lubią takich jakimi są. W praktyce oznacza to np., że lepiej rozmawia nam się z tymi, którzy podobnie do nas siedzą, mają podobny sposób gestykulacji itd.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie. Zobacz:

    Dlatego warto żebyśmy w trakcie rozmowy nie tylko uważnie słuchali naszego rozmówcy, ale także go obserwowali. Zwróćmy uwagę na to:

    • jak siedzi?
    • jaką ma gestykulację – bogatą czy oszczędną, czy ma ulubione gesty, które szczególnie często powtarza)?
    • jak mówi – jak głośno, cicho, wolno czy szybko, robi wyraźne pauzy czy też nie?
    • jak wykorzystuje przestrzeń wokół siebie – potrzebuje dużo miejsca, czy też skraca dystans?
    • jak intensywny kontakt wzrokowy utrzymuje?

    Porównuje się dopasowanie do rozmówcy na poziomie niewerbalnym do tworzenia tańca. Często najprostszym sposobem dopasowania jest przyjęcie pozycji symetrycznej – bycie dla rozmówcy swoistym lustrzanym odbiciem.

    Podobny sposób mówienia, poruszania się, gestykulacji do tego, jaki prezentuje rozmówca, umożliwia stworzenie dobrej atmosfery rozmowy, sprzyja budowaniu relacji i zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia przez rozmówcę pozytywnej decyzji.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zapraszamy do zapoznania się z klasykami szkoleń otwartych dla HR online, stacjonarnych.

    Zobacz nasze szkolenia HR.

    Zobacz też: szkolenia interpersonalne

    Zwróćmy także uwagę na sytuacje, kiedy trudno prowadzić rozmowę. Czasami podczas trudnych rozmów zdarza się, że w sposób nieświadomy na poziomie komunikacji niewerbalnej nie stosujemy lustrzanego odbicia, przyjmujemy pozycję ciała przeciwną do rozmówcy, także na poziomie gestykulacji, tempa mówienia i głośności. Nieświadomie przekazujemy tym samym nasze nastawienie do rozmówcy, a jednocześnie potęgujemy trudność tej sytuacji. Z tego powodu warto często sprawdzać, jak wygląda nasz poziom dopasowania.

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025