Obsługa trudnego klienta. Style reakcji

W sytuacjach konfliktowych ludzie zachowują się w różny sposób. Zachowania te, zgodnie z typologią K. Thomas, można podzielić na pięć stylów reakcji:

Gamma - Obsługa trudnego klienta. Style reakcji
    • Unikanie
    • Uleganie
    • Rywalizacja
    • Kompromis
    • Współpraca

    Analizując poszczególne style już na pierwszy rzut oka widać, że każdy z nich ma swoje zalety i wady. Warto więc przeanalizować dokładnie sytuację konfliktową i zorientować się, które rozwiązanie będzie najlepsze dla stron w konflikcie. Może okazać się, że jest mało czasu na podjęcie decyzji, aby rozwiązać spór i to jest już wskazówka, jakie zachowania i strategie stosować. Tych zmiennych, które wpływają na wybór strategii radzenia sobie z konfliktem, jest znacznie więcej, dlatego warto przeanalizować cała sytuację na spokojnie.

    Współzawodnictwo
    • usiłowanie przeforsowania własnego stanowiska
    • usiłowanie narzucenia własnego punktu widzenia za wszelką cenę

     

     

    Unikanie

     

     

    • złożenie na innych odpowiedzialności za rozwiązanie problemu
    • unikanie napięć za wszelką cenę
    • ignorowanie punktów konfliktowych
    • niewyrażanie opinii, które mogą wywołać kontrowersje

     

    Dostosowanie się

     

     

     

     

    • podkreślanie kwestii, co do których obie strony są zgodne
    • rezygnacja z własnych życzeń na rzecz oponenta
    • przewrażliwienie na punkcie czyichś uczuć
    • akceptacja punktu widzenia oponenta w celu uniknięcia konfliktu

     

    Kompromis

     

     

    • rezygnacja z niektórych celów na rzecz innych
    • akceptacja punktu widzenia oponenta, jeśli on zaakceptuje nasz
    • próba najwygodniejszego dopasowania punktów widzenia

     

    Eksploracja

     

     

    • nieustanne zwracanie się do oponenta o pomoc w znalezieniu optymalnego rozwiązania
    • próba pozyskania jak najbardziej szczegółowych informacji na temat interesów i sprzeczności
    • przedstawianie oponentowi swoich opinii i pytanie o jego opinie

     

    Etapy kreatywnego szukania rozwiązań konfliktu

    I
    ANALIZA SYTUACJI KONFLIKTOWEJ

    Ustalenie:

    • przedmiotu konfliktu
    • przyczyn konfliktu
    • interesów stron

    II
    GENEROWANIE POMYSŁÓW

    Zbieranie pomysłów z różnych źródeł, bez ich oceniania z zastosowaniem np.: techniki burza mózgów

    III
    OCENA ROZWIĄZAŃ I WYBÓR NAJLEPSZEGO

    Ocena pomysłów pod kątem zaspokojenia w jak największym stopniu interesów stron w konflikcie
    Wybór najlepszego rozwiązania przez strony

    IV
    WERYFIKOWANIE WYBRANEGO ROZWIĄZANIA

    Ustalenie kryteriów weryfikowania z uwzględnieniem:

    • Realności rozwiązania
    • Potencjalnych korzyści
    • Dokonanie korekt i usprawnień

     

    Więcej informacji i listę szkoleń związanych ze sprzedażą, telemarketingiem i obsługą klienta znajdziesz w działach: szkolenia otwarte, szkolenia zamknięte i szkolenia administracja. Zaufaj nam. Wybierz firmę szkoleniową roku!

     

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025