Oto kilka porad o tym, w jaki sposób manager powinien traktować swoich podwładnych.
W jaki sposób manager może wpływać na pracownika?
Nie każdy lider zespołu wie, jak skutecznie nakłonić pracownika do działań i przekonać go do zmian. Postawa oparta na zastraszaniu i zmuszaniu na niewiele się zda - taki pracownik będzie po prostu pracował tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie narażony na opinię managera.
Znacznie lepsze wyniki przynosi traktowanie pracowników z szacunkiem, wysłuchiwanie ich opinii i liczenie się z ich zdaniem.
Lider powinien przede wszystkim dobrze poznać swoich pracowników - bardzo przydatne są zebrania i rozmowy o tym, jakie zmiany pracownicy chcieliby wprowadzić i co im w pracy nie odpowiada.
Sposób wydawania poleceń ma znaczenie!
Jeśli lider wydaje polecenia oschłym, nieznoszącym sprzeciwu, nieprzyjemnym tonem, okazuje brak szacunku dla podwładnych, co może budzić ich niechęć.
Dobry manager potrafi więc wydawać polecenia i rozdzielać obowiązki w sposób zdecydowany i jednoznaczny, jednak zachowując przy tym szacunek dla innych.
Polecenia powinny być zawsze zrozumiałe i konkretne - pracownik, który otrzyma niejasne instrukcje, nie będzie wiedział, na czym polega jego zadanie i w konsekwencji prawdopodobnie wykona je źle.
Wydawanie konkretnych poleceń zmniejsza także stres u pracowników - nie muszą martwić się o to, czy na pewno dobrze zrozumieli polecenie i nie popełnili błędu, który będzie ich wiele kosztował.
Choć to właśnie lider jest osobą rozdzielającą zadania i organizującą pracę, powinien zostawić swoim podwładnym nieco przestrzeni na własne działania i inicjatywy.
Ludzie, którzy mają możliwość działania w zgodzie ze swoimi metodami i systemem pracy, wykonują obowiązki znacznie bardziej efektywnie.