Postawa asertywna

Postawa asertywna przez wielu jest rozumiana, jako umiejętność wyrażania własnego zdania tak, by nikogo nie urazić. Jest to również umiejętność obrony swojego zdania i swoich przekonań nawet wtedy, kiedy ktoś próbuje wywrzeć na nas swój wpływ, np. poprzez siłę perswazji. Warto tu jednak zaznaczyć, że to właśnie asertywność pozwala nam obronić się przed perswazją. Zatem, czy postawa asertywna jest dobra, czy zła?

     
    Postawa asertywna przez wielu jest rozumiana, jako umiejętność wyrażania własnego zdania tak, by nikogo nie urazić. Jest to również umiejętność obrony swojego zdania i swoich przekonań nawet wtedy, kiedy ktoś próbuje wywrzeć na nas swój wpływ, np. poprzez siłę perswazji. Warto tu jednak zaznaczyć, że to właśnie asertywność pozwala nam obronić się przed perswazją. Zatem, czy postawa asertywna jest dobra, czy zła?
     
    Dla sprzedawców klient, który cechuje się silną asertywnością to ogromne wyzwanie. Negocjacja jest tak utrudniona, że w niektórych przypadkach nawet niemożliwa. Mimo zastosowania wielu technik, klienta o silnej postawie asertywnej nie łatwo jest przekonać do czegokolwiek. Z punktu widzenia sprzedawcy, osoby asertywne są postrzegane raczej negatywnie, jako osoby trudne do współpracy, których ciężko jest pozyskać.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.

    Z drugiej jednak strony, postawa ta jest bardzo przydatna w codziennym życiu i każdy, kto potrafi stanowczo powiedzieć nie, staje się niezależnym i w pełni wolnym człowiekiem. Ponadto, asertywność jako sztuka mówienie „nie” w pewnych szczególnych sytuacjach, a także z istotnych powodów pozwala na wyrażanie swojego zdania i obronę przekonań bez względu na wszystko. Niestety, wciąż jest znana zbyt małej liczbie osób.

    Nawet biorąc pod uwagę fakt, że o asertywności wiele się mówi, to wciąż nie wiele osób potrafi zastosować tę umiejętność w praktyce. Oczywiście z wielką szkodą dla osoby, która nie wiele wie o byciu asertywnym.

     
    W biznesie, to właśnie osoby mało asertywne zazwyczaj są postrzegane jako doskonały materiał na klientów. Nawet niewielką perswazja można wywrzeć wpływ na takiego klienta i przekonać go, że oferowany produkt czy usługa są jemu niezbędne i to najlepiej w większej ilości.

    W przypadku osób mało asertywnych nie potrzeba nawet wyjątkowych technik sprzedaży czy wysokich umiejętności perswazyjnych. Jeśli ktoś nie potrafi odmawiać, w błyskawicznym tempie pozwoli się przekonać do zakupów. Warto jednak dodać, że równie łatwo może stać się ofiarą oszustów.

     
    Praca z ludźmi wymaga od człowieka posiadania pewnych umiejętności odnajdywania się w różnych sytuacjach. Szczególnie jest to trudne, gdy naszą osobą reprezentujemy daną firmę przed klientami. Wówczas musimy poznać różne techniki pozyskiwania klientów oraz radzenia sobie w trudnych sytuacjach z trudnymi klientami.

    Czasami jesteśmy postawieni w dosyć trudnej sytuacji gdy musimy wybierać pomiędzy swoimi przekonaniami a dobrem firmy lub pomiędzy dobrem firmy a dobrem klienta wówczas przydaje się umiejętność postawy asertywnej.

    Sprzedawca musi tak umiejętnie rozegrać sytuację aby klient wyszedł z tej sytuacji zadowolony i aby firma na tym nie straciła a co lepsze zyskała na tej transakcji. Osoba asertywna to osoba dążąca do swoich celów, zdecydowana i pewna siebie, podejmującą decyzje zgodne z własnym ja.

     
    Jednocześnie te decyzje je mogą manipulować innymi ludźmi, obrażać ich a także naruszać czyjąć godność, poglądy, interesy.

    Zatem trzeba z kulturą umieć wyrazić własną opinię na dany temat. Dobry sprzedawcy powinien posiadać właśnie takie umiejętności jak techniki asertywne, ponieważ takimi technikami można wybrnąć z wielu niekomfortowych sytuacji z klientem przy czym klient wyjdzie z tej sytuacji zadowolony a i twoje oczekiwania także zostaną spełnione i co najważniejsze firma na tym zyska. I o to przecież chodzi w końcowym efekcie twojej pracy w firmie.
     
    Zatem trzeba ustalić sobie swój osobisty plan działania, zgodnie z którym będzie się realizowało swoje zadania i osiągało cele zawodowe. Przy czym można nakierować, bez większego manipulowania ludźmi, klienta na pewne punkty patrzenia na daną sytuację.

    Można pewne opinie zmienić obiektywnie przy czy nie obrażać poglądów innych osób. To jest właśnie asertywne zachowanie. Stanowcze odmawianie innym ludziom, przy czym zostajać cały czas przy swoi m ale grzecznie i kulturalnie. Warto się uczyć takich zachowań, ponieważ przydają się w życiu zawodowym jak i osobistym i przynoszą one korzyści obydwu stronom uczestników rozmowy.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025