Przyczyny konfliktów

Konflikty w firmie to zdecydowanie bardzo nieprzyjemna sprawa. Niestety na długi czas dezorganizują one zupełni pracę, powodując wygenerowanie konkretnych strat. Warto zatem dowiedzieć się, jakie mogą być przyczyny konfliktów tak, aby w razie wystąpienia jakiegoś zgrzytu, umieć dość szybko znaleźć i zlikwidować jego przyczynę.

Gamma - Przyczyny konfliktów

     

    Konflikty w firmie to zdecydowanie bardzo nieprzyjemna sprawa. Niestety na długi czas dezorganizują one zupełni pracę, powodując wygenerowanie konkretnych strat. Warto zatem dowiedzieć się, jakie mogą być przyczyny konfliktów tak, aby w razie wystąpienia jakiegoś zgrzytu, umieć dość szybko znaleźć i zlikwidować jego przyczynę.

    Problemy z komunikacją interpersonalną

    Przede wszystkim zatem za złe nastroje w firmie odpowiadać mogą problemy z komunikacją interpersonalną czyli na linii zarząd – menedżer – pracownik. Dlaczego tu powstają jakieś problemy? Otóż najczęściej strony wzajemnie zapominają o dostosowaniu poziomu wypowiedzi, tonu głosy i rodzaju słów do swojego rozmówcy. Często jest także winne tutaj złe rozplanowanie pracy.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie. Zobacz:

    Problemy z komunikacją grupową

    Miedzy sobą pracownicy też nie zawsze się lubią. Czasem nadmierne wyróżnienie któregoś z nich, zatrudnienie osoby spokrewnionej czy inne tego typu sytuacje mogą niestety doprowadzić do powstania bardzo poważnych konsekwencji.

    Nieprzyjemna osoba w grupie

    Warto jeszcze wspomnieć, że czasem zdarza nam się popełnić ogromy błąd i zatrudniamy w zespole osobę, która zupełnie tam nie pasuje czy to pod względem charakteru, stosowanego języka, stylu życia czy czegokolwiek. Co jest jednak istotne ta osoba może świetnie pracować i być bardzo wydajna i efektywna. Jednak co z tego, jeśli jej zatrudnienie zaowocowało konfliktami w całej grupie i w dodatku obniżeniem jakości jej pracy? Warto wówczas rozważyć skierowanie danej kłopotliwej osoby do nieco innego sektora.

    Brak „pielęgniarki” w zespole

    Pamiętajmy także, że w każdej grupie każdy pracownik ma nieco inną rolę. W każdym zespole szczególnie istotne są tzw. pielęgniarki, czyli osoby, które w jakiś magiczny sposób potrafią łagodzić wszelkie konflikty i naprawiać kłótnie. Jeśli takiej osoby nie ma, to niestety od razu jest trudniej funkcjonować takiemu zespołowi. Podobnie się dzieje także wtedy, jeśli nie ma przedstawicieli innych ról np. kierownika, outsidera, wizjonera itd.

     
    Konflikty towarzyszą nam na każdym kroku naszego życia. Z pewnością najczęściej spotykamy się z nimi w przypadku wielu codziennych sytuacji, a nawet w zaciszu domowym. Nie jest to tylko jedyne miejscem, gdyż wiele konfliktów ma miejsce w naszym miejscu pracy. To właśnie konflikty są ogromnym problemem dla menadżerów, jak i pracodawców, by móc efektywnie prowadzić swój zespół, czy też pracowników.
     
    Ciężko jednoznacznie podkreślić co jest powodem konfliktów w pracy. Niemniej jednak nie można odrzucać tutaj aspektów, typowo ludzki, czyli emocji, zazdrości, nienawiści oraz relacji damsko – męskich. W wielu przypadkach dominuje jednak zazdrość i to ona popycha wiele osób do czasem nieprzewidzianych działań, które (nawet w sposób nieświadomy dla tej osoby) mogą zaszkodzić firmie.

    Weźmy na przykład znakomitego pracownika, który tworzy świetne projekty. Szef go docenia dając mu regularnie podwyżkę, awanse bądź różne bonusy. Innym pracownikom może się to nie podobać, choć tak naprawdę wszystko zależy od nich samych. W efekcie zazdrości, mogą zniechęcić się do dalszej pracy, bądź co gorsza w jakiś nieprzyjemny sposób mścić się na wspomnianym pracowniku.

    Doskonałym przykładem jest skasowanie jakiś plików na jego komputerze (nad którymi ostatnio pracował). W efekcie owy pracownik, nie dostarcza ich na czas i dostaje naganę od przełożonego. Brak tych dokumentów na czas powoduje, że firma nie ma gotowego planu działania w przypadku pewnej sprawy, co automatycznie może przełożyć się na generowanie kosztów, gdyż nie zaradziliśmy jej w odpowiedni sposób.

     
    W ten sposób nieświadome działanie, wynikające z zazdrości jest przyczyną wielu przykrości dla samego przedsiębiorstwa. Dlatego też bardzo ważne jest odpowiednie kontrolowanie relacji jakie występują między pracownikami. Oczywiście przyczyn konfliktów jest o wiele więcej, stąd bardzo ważne jest rozpoznawanie ich podstaw, W efekcie pozwoli to na uzyskanie bardzo efektywnego zespołu, którego współpraca zapewni nam znakomite wyniki jak i liczne zyski.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025