Psychomanipulacja – czym jest i jak jest wykorzystywana w sprzedaży?
Psychomanipulacja polega na działaniach, które mają na celu wywarcie wpływu na drugą osobę. Opiera się ona na różnych reakcjach psychologicznych, które są doskonale znane w świecie sprzedaży. Najprościej mówiąc odpowiedni przekaz sprawia, że ludzie zachowują się tak a nie inaczej: w odniesieniu do sprzedaży chodzi o wzmocnienie chęci zakupu danego produktu.
Psychomanipulacja polega na działaniach, które mają na celu wywarcie wpływu na drugą osobę. Opiera się ona na różnych reakcjach psychologicznych, które są doskonale znane w świecie sprzedaży.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.
- szkolenia handlowe
- szkolenia dla sprzedawców
- szkolenia negocjacje handlowe
- profesjonalna obsługa klienta szkolenie
Zapraszamy.
Najprościej mówiąc odpowiedni przekaz sprawia, że ludzie zachowują się tak a nie inaczej: w odniesieniu do sprzedaży chodzi o wzmocnienie chęci zakupu danego produktu.
Choć manipulacja wydaje nam się skrajnie negatywnie nacechowanym słowem, w rzeczywistości jest ona wykorzystywana każdego dnia. Idąc do zwykłego supermarketu narażeni jesteśmy na działanie różnych bodźców, które mają nas zachęcić do zakupu produktów.
Oto kilka z nich:
- większe wózki sprawiają, że czujemy chęć by chociaż trochę je zapełnić przed podejściem do kasy,
- najczęściej kupujemy towary, które znajdują się mniej więcej na wysokości naszych oczu: to właśnie tam prezentowane są produkty stosunkowo drogie, produkowane przez znane marki,
- produkty pierwszej potrzeby, takie jak zapalniczki, leki przeciwbólowe, gumy do życia, chusteczki czy drobne przekąski umiejscowione są przy kasie – często zapominamy o nich w trakcie zakupów, dodatkowo czekając w kolejce często dobieramy dodatkowe produkty,
- dużą rolę ogrywają nasze zmysły: wzrok i słuch. W dużych sklepach możemy spotkać się z przyjemną muzyką i różnymi zapachami, które działają na naszą psychikę.
Psychomanipulacja wykorzystywana jest również podczas sprzedaży bezpośredniej. Większość technik negocjacyjnych polega na doborze słów w taki sposób, by jak najbardziej wpłynąć na drugą stronę. Z psychomanipulacją mamy więc do czynienia na co dzień – używamy jej, ale również każdy z nas jest mniej lub bardziej podatny na konkretne metody wywierania wpływu.
Z drugiej jednak strony nie możemy zapomnieć, że etyczny wymiar manipulacji ma również swoje granice. O ile możemy używać sugestii czy różnych bodźców zachęcających do zakupu, o tyle oszustwo lub przekazanie błędnych informacji sprawi, że klient z pewnością nie nawiąże z nami żadnej relacji i nie wróci do naszej firmy.
Podstawowe Techniki Sprzedaży
Niby wszyscy znają podstawowe techniki sprzedaży, ale rzadko je stosują. Nie rozpoznają potrzeb, argumenty nie przyjmują formy korzyści, nie potrafią obronić ceny danego produktu czy…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej