Pytania otwarte - przykłady
Każda firma ma za swój cel zdobycie jak największej rzeszy wiernych klientów. Nie da się ukryć, że trzeba włożyć wiele wysiłku w to, by osiągnąć ten cel. Bez względu na przedmiot działalności firmy, niezwykle pożądana jest odpowiednia promocja oferowanych przez nią dóbr i usług. Oprócz zapewnienia firmie dobrej reklamy, dobrze jest zadbać o właściwy dobór pracowników. Właściwie dobrana kadra pracownicza w znacznym stopniu przesądza bowiem o sukcesie firmy. Najlepiej wybierać na pracowników osoby wykształcone oraz doświadczone. Jeżeli jednak znajdziemy wykwalifikowanych pracowników, warto dać im szansę nawet, jeśli brakuje im doświadczenia na podobnym stanowisku. Doświadczenie i wiedza są bardzo potrzebne, ale nie mniej ważna jest gotowość do stałego poszerzania swoich kwalifikacji.
Pomocny w tym celu będzie udział w różnego rodzaju szkoleniach, zarówno zamkniętych jak i otwartych. Szkolenia pomogą pracownikom zrozumieć wiele ważnych kwestii. Jeśli decydujemy się zorganizować szkolenie, koniecznie zadbajmy jednak o to, by poprowadziła je doświadczona i ciesząca się dobrymi opiniami klientów firma szkoleniowa. Wybór tematyki szkolenia zależy w znacznej mierze od przedmiotu działalności naszej firmy. Dla firm, które zajmują się sprzedażą bezpośrednią, ważne będą szkolenia handlowe. Dla pracownika, który na co dzień zajmuje się kontaktem z klientem, bardzo istotne będą szkolenia, które pomogą mu zdobyć odpowiednią wiedzę odnośnie skutecznego komunikowania się z klientem. Rozmowa z klientem bywa niekiedy bardzo trudna, ale jeśli chcemy osiągnąć sukces sprzedażowy, musimy nauczyć się odpowiednio kierować rozmową. Bardzo istotne jest to, w jaki sposób przedstawimy daną usługę lub produkt.
Należy pamiętać, aby uwypuklić wszystkie zalety danego produktu przy jednoczesnym tuszowaniu potencjalnych wad. Budowanie relacji z klientami musi również opierać się o zasady uprzejmości i empatii. Pomocne mogą okazać się pytania otwarte w sprzedaży. Pomogą one wciągnąć klienta w rozmowę i zaciekawić go jej przedmiotem. Jako przykład takich pytań można podać chociażby: Co jest dla Pana/ Pani najistotniejsze przy wyborze telefonu? albo: Dlaczego wybiera Pan samochody określonej marki? Pytania tego typu sprawiają, że klient zaczyna interesować się tym co mamy mu do powiedzenia. Sam też chętniej otwiera się przed nami. Dobrze wyszkolony pracownik będzie potrafił wczuć się w potrzeby klienta i zaproponuje mu produkt, który będzie do tych potrzeb dopasowany. Jeżeli chcemy poznać więcej przykładów pytań otwartych, warto wpisać w wyszukiwarkę internetową takie hasło jak chociażby: pytania otwarte przykłady. Warto zaznaczyć, że celem pytań otwartych jest zaangażowanie klienta w rozmowę. Należy więc unikać pytań trudnych, na które klient może nie znać odpowiedzi. Unikajmy również poruszania tematów trudnych i niezwiązanych z tematem.
Reasumując zebrane wyżej rozważania, z całą pewnością można dojść do wniosku, że w firmach, które na co dzień zajmują się sprzedażą, bardzo ważne jest regularne przeprowadzanie szkoleń. Pracownicy, którzy mają kontakt z klientem powinny starać się opanować sztukę skutecznej i bezpiecznej komunikacji z klientem. Nie da się ukryć, że celem większości rozmów z klientami jest sprzedaż. Aby sfinalizować sprzedaż należy przedstawić produkt bądź usługę w jak najkorzystniejszym świetle. W kontakcie z klientem należy pamiętać również o empatii i uprzejmości. Empatia sprawi, że klient poczuje się doceniony. Pomocne w sprzedaży mogą być również pytania otwarte.
Przykłady pytań otwartych można mnożyć, ale wszystkie mają na celu zaciekawienie klienta rozmową. Zainteresowanie klienta może przełożyć się bowiem na pozytywny wynik sprzedaży. Znacznie częściej kupujemy bowiem produkty za pośrednictwem osób, które są dla nas miłe i sympatyczne. Tutaj warto wspomnieć o języku korzyści, który bazuje na używaniu słów podkreślających pozytywne cechy produktu, jego wartość i korzyści jakie może uzyskać klient. W rezultacie klient będzie bardziej skłonny kupić nasz produkt. Oczywiście nikt od razu nie zostanie geniuszem sprzedaży. Najważniejszy jest trening własnych umiejętności. Pomocne będą szkolenia organizowane przez pracodawcę. Każdy pracownik, który ma taką możliwość, powinien z nich korzystać. Dzięki nim, łatwiej mu będzie przełożyć wiedzę teoretyczną na działania praktyczne.