Rola menedżera w przedsiębiorstwie
Dobry menedżer jest dla każdego przedsiębiorstwa na wagę złota. Umiejętności i kompetencje, które powinien posiadać każdy kierownik, pozwalają na sprawne kierowanie zespołem pracowniczym oraz podejmowanie właściwych decyzji. Główną rolą menedżera jest oczywiście sprawne zarządzanie podwładnymi na różnych stanowiskach.
Role menedżerskie
Role menedżerskie to określone grupy lub zbiory zachowań, które dotyczą codziennego funkcjonowania w przedsiębiorstwie.
Możemy je posegregować w trzy główne grupy:
- Role interpersonalne, które dotyczą kontaktów międzyludzkich. Interpersonalne role menedżera to m. in komunikacja z pracownikami, motywowanie ich, wprowadzanie odpowiedniej atmosfery, podwyższanie walorów i umiejętności.
- Role informacyjne związanie z przekazywaniem i przetwarzaniem informacji. Są to więc wszystkie zachowania o charakterze administracyjnym.
- Role decyzyjne, najbardziej charakterystyczne dla menedżerów każdego stopnia. Wiążą się z podejmowaniem decyzji, zarówno w kwestiach organizacyjnych, jak i związanych z zarządzaniem ludźmi.
Jak rozwijać swoje umiejętności?
Wzmacnianie kompetencji i rozwój umiejętności, które przydadzą się do pełnienia tych trzech głównych funkcji, jest kluczowym zadaniem menedżera.
Jeśli chodzi o szkolenia biznesowe Katowice oferują bardzo duży wybór różnych kursów, które przeznaczone są dla kierowników.
Menedżer powinien rozwijać swoje umiejętności miękkie (np. komunikacyjne, negocjacyjne), jak i wiedzę branżową i specjalistyczną. Jeśli kierownik pełni również funkcje administracyjne, co zdarza się szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach bez wykształconych osobnych działów np. rekrutacyjnych, warto rozwijać kompetencje także z tego zakresu.
Mogą to być kursy dla pracowników branży HR, szkolenia z zakresu zarządzania projektami lub administracji biurowej.
Tak wszechstronne umiejętności i wykształcenie pozwoli menedżerom na sprawne funkcjonowanie w organizacji i lepsze wykonywanie własnych obowiązków.