Słuchanie empatyczne – czym jest i jak się go nauczyć?

Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie – nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami. Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda?

     
    Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie – nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami.

    Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda? Lecz w rzeczywistości bardzo trudno przestrzegać wszystkich zasad empatycznego słuchania.

    Oto one!

    • Nie przerywaj. To podstawowa zasada komunikacji. Często przerywamy bo jesteśmy pewni, że wiemy co chce powiedzieć nasz rozmówca: w rzeczywistości puenta dopiero ma nadejść a dodatkowo przerywając wywołujemy złość i bezsilność w drugiej osobie.
    • Nie traktuj rozmówcy jak wroga. To Twój sprzymierzeniec – oboje macie wspólny cel, jakim jest dojście do porozumienia.
    • Zaangażuj się. Myśl nad słowami Twojego rozmówcy, staraj się dopytać jeśli jakieś kwestie są dla Ciebie niejasne. Staraj się być słuchaczem aktywnym.
    • Próbuj zrozumieć. Często ludzie mają odmienne zdanie. Empatia to zdolność „wcielenia” się w czyjąś skórę, zrozumienie jego pobudek, postawy i emocji.
    • Zaakceptuj. Ludzie są różni, a ich opinie i zdania mogą znacząco odbiegać od Twoich przekonań i wartości. Jedną z zasad empatycznego słuchania jest to, że nie należy oceniać ludzi i ich wyborów.

    Kiedy przydaje się empatyczne słuchanie? Zawsze! To droga do lepszej komunikacji z dziećmi i z drugą połówką. Zasady słuchania empatycznego warto wdrożyć na stałe w życie i wykorzystywać również w pracy, podczas spotkań biznesowych z kontrahentem, negocjacji dużej umowy czy trudnej rozmowy z przełożonym.

    To tylko od nas zależy to, jakim roz mówcą będziemy – a z pewnością bycie rozmówcą empatycznym sprawi, że staniemy się sami lepiej zrozumiali, damy doskonały przykład i łatwiej będziemy wyciągać wnioski z każdego dialogu.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025