Słuchanie empatyczne - czym jest i jak się go nauczyć?

Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie - nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami. Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda?

The sky is the limit - trening pewności siebie
2019-10-21
21 października 2019 -
2019-10-22
22 października 2019
Warszawa
Warszawa
The sky is the limit - trening pewności siebie
Jeśli uważasz, że coś potrafisz lub, że czegoś nie potrafisz, na pewno masz rację
EFFECTIVE COMMUNICATION - praktyczny warsztat komunikacji interpersonalnej w relacjach biznesowych
2019-10-23
23 października 2019 -
2019-10-24
24 października 2019
Warszawa
Warszawa
EFFECTIVE COMMUNICATION - praktyczny warsztat komunikacji interpersonalnej w relacjach biznesowych
Dobra rozmowa jest tak stymulująca jak czarna kawa i tak samo trudno po niej zasnąć
 
Bycie dobrym słuchaczem jest zawsze w cenie - nie tylko w sytuacjach prywatnych, kiedy chcemy być dobrym małżonkiem, rodzicem i przyjacielem, ale również w trakcie wypełniania obowiązków służbowych. Od naszego zaangażowania w rozmowę zależeć może pomyślny przebieg transakcji, skutek negocjacji i nawiązywanie relacji ze współpracownikami.

Słuchanie empatyczne jest rodzajem komunikacji, w którą się angażujemy całym sobą i staramy dojść do porozumienia z drugą stroną dialogu. Brzmi banalnie, prawda? Lecz w rzeczywistości bardzo trudno przestrzegać wszystkich zasad empatycznego słuchania.

Oto one!

  • Nie przerywaj. To podstawowa zasada komunikacji. Często przerywamy bo jesteśmy pewni, że wiemy co chce powiedzieć nasz rozmówca: w rzeczywistości puenta dopiero ma nadejść a dodatkowo przerywając wywołujemy złość i bezsilność w drugiej osobie.
  • Nie traktuj rozmówcy jak wroga. To Twój sprzymierzeniec - oboje macie wspólny cel, jakim jest dojście do porozumienia.
  • Zaangażuj się. Myśl nad słowami Twojego rozmówcy, staraj się dopytać jeśli jakieś kwestie są dla Ciebie niejasne. Staraj się być słuchaczem aktywnym.
  • Próbuj zrozumieć. Często ludzie mają odmienne zdanie. Empatia to zdolność "wcielenia" się w czyjąś skórę, zrozumienie jego pobudek, postawy i emocji.
  • Zaakceptuj. Ludzie są różni, a ich opinie i zdania mogą znacząco odbiegać od Twoich przekonań i wartości. Jedną z zasad empatycznego słuchania jest to, że nie należy oceniać ludzi i ich wyborów.

Kiedy przydaje się empatyczne słuchanie? Zawsze! To droga do lepszej komunikacji z dziećmi i z drugą połówką. Zasady słuchania empatycznego warto wdrożyć na stałe w życie i wykorzystywać również w pracy, podczas spotkań biznesowych z kontrahentem, negocjacji dużej umowy czy trudnej rozmowy z przełożonym.

To tylko od nas zależy to, jakim roz mówcą będziemy - a z pewnością bycie rozmówcą empatycznym sprawi, że staniemy się sami lepiej zrozumiali, damy doskonały przykład i łatwiej będziemy wyciągać wnioski z każdego dialogu.

Sztuka wystąpień publicznych i prezentacji z Jackiem Rozenkiem
2019-11-18
18 listopada 2019 -
2019-11-19
19 listopada 2019
Warszawa
Warszawa
Sztuka wystąpień publicznych i prezentacji z Jackiem Rozenkiem
Miarą mówcy nie jest ten kto mówi, lecz ten co słucha
Szkolenia zamknięte: Efektywność osobista
Pozwalamy opuścić strefę komfortu w bezpieczny sposób i rozwinąć umiejętności

Szkolenia w tym obszarze eksplorują zarówno sferę zawodową jak i prywatną - w duchu life work  balanced. Moduły zaprojektowane są w taki sposób, aby uczestnicy budowali w sobie silną motywację do wprowadzenia zmiany i utrzymania jej na tyle długo by utrwaliła się na dobre. Zapraszamy - szkolenia z efektywności osobistej.

Już niedługo:
Charyzmatyczny lider - trening zarządzania i kreowania własnego autorytetu
Zobacz szkolenia powiązane z tematem artykułu:
Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE/SZKOLENIE ZAMKNIĘTE

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Przejdź do działu strefy wiedzy

WikiGamma
Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy
Gamma Q&A
Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR
Artykuły eksperckie
Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi
Wideo
WikiGamma w formacie video
Recenzje, Stanowiska pracy
Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów
Artykuły, Artykuły cd.
Standardowe informacje z obszaru szkoleń

Najbardziej poczytne materiały WikiGamma:

Szanowni Państwo! Od momentu powstania, metodyki zwinne zyskują coraz większą popularność w różnych dziedzinach biznesu, wspierając organizacje z niemal wszystkich branży w sprawnym zarządzaniu projektami oraz codziennymi działaniami w takich obszarach, jak: informatyka, strategia, komunikacja, sprzedaż, marketing oraz HR. Metodyki Agile umożliwiają efektywne i szybkie budowanie wartościowych rozwiązań wysokiej jakości, wspierają usprawnianie procesów i rozwój kompetencji w zespołach wytwórczych dzięki koncentracji takich koncepcji, jak: inspekcja, adaptacja, ciągłe doskonalenie czy samoorganizacja, bez których żadna firma chcąca działać w dynamicznym środowisku nie jest w stanie budować przewagi rynkowej.
Główną przyczyną, dla której firmy i organizacje decydują się podnieść kompetencje swoich pracowników w obszarze zarządzania projektami jest dynamika otaczającego nas świata. Kapryśna ekonomia, skracające się cykle produkcyjne, zmiany technologiczne, polityczne, prawne, demograficzne i kulturowe kształtują coraz wyższe oczekiwania klientów.
Grywalizacja lub gamifikacja to w Polsce stosunkowo młoda forma motywowania określonych grup m.in. takich jak zespół sprzedażowy, dział IT lub HR czy studenci i uczestnicy szkoleń, działających we wspólnym celu. Aby odczarować nieco ten temat dobrze jest przyjrzeć się mu od podstaw.
Rynek pracy staje się rynkiem pracownika, rotacja pracowników stale rośnie. Stare metody zarządzania tracą na efektywności i współcześni menadżerowie stają przed koniecznością wypracowania nowych modeli, dostosowanych do nowej rzeczywistości. Te wyzwania to coś, do czego warto się przyzwyczaić, bo millenialsi niedługo będą dominującą grupą pokoleniową na rynku pracy.
Sukces firmy zależy od ludzi w niej pracujących, a kluczowi pracownicy mają kluczowe znaczenie dla tego sukcesu, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej.
Szanowni Państwo! Model mocnych stron Gallupa jest dzisiaj tak aktualny jak nigdy wcześniej. Zmiany pokoleniowe, motywacja 3.0 , tzw. rynek pracownika oraz poszukiwanie rozwiązań HR-owych, które jednocześnie podnoszą efektywność organizacji i satysfakcję pracowników z wykonywanej pracy – wszystkie te zjawiska stanowią ogromne wyzwania dla działów HR w Polsce i na świecie. Praca na talentach i mocnych stronach wg metodologii Gallupa na pewno pomaga zamienić wyzwania w rezultaty. Życzymy owocnej lektury! Zespół Gamma

Kolejne artykuły

Autorytet musi posiadać wiele cech osobowości, ogromną wiedzę tematyczną oraz szereg kompetencji. Autorytet to lider i przywódca, osoba godna zaufana, z ogromnym doświadczeniem, które stawia go na miejscu specjalisty. Rolą autorytetu jest łączenie ludzi, przekazywanie im wiedzy i doświadczenia, bycie na szczycie pewnego zgrupowania, dla którego świeci przykładem. Z pewnością każdy szef chciałby być również autorytetem dla swoich pracowników - wielu jednak nie wie, jak się nim stać.
Poczucie wyższości posiada liczne synonimy, do których można zaliczyć m. in. ułomność, czy też przypadłość, słabość lub, niedoskonałość. Jest to swego rodzaju cecha psychiczna, która bardzo powiązana jest z dumą. W aspekcie życie codziennego jest ona często spotykana, niemniej jednak nie unikają jej także przedsiębiorstwa, a w szczególności osoby na wysokich stanowiskach, piastujących, jak i posiadających władzę.
Każde przedsiębiorstwo chce posiadać jak najlepiej wyszkolonych i jak najbardziej doświadczonych pracowników. W efekcie podejmuje się kroki dążące do pozyskania albo tak dobrych pracowników bezpośrednio z rynku, bądź też stara si e ich wyszkolić, wysyłając w ramach wykonywanych czynności na kursy lub szkolenia doszkalające. Niemniej jednak mało który pracownik zdaje sobie sprawę z faktu, jak ważne dla pracodawcy jest określenie, czy dane szkolenie miała jakiś korzystny wpływ na pracownika. 
Ocena pracowników to bardzo ważny element każdego przedsiębiorstwa. Pozwala ona na sprawdzenie efektywności pracy jaką wykonuje nasz pracownik. Bardzo modnym wykorzystaniem jest stosowanie modelu 360 stopni. Aktualnie jest to jedna z najnowocześniejszych technik, która służy właśnie do oceniania pracowników. Jego cechą charakterystyczną jest to, że w momencie gdy dokonujemy oceny danego pracownika, on otrzymuje informację zwrotną na temat swojej pracy. Ponadto ogół informacji jest zbierany na podstawie opinii jakie udzielają poszczególne grupy pytanych osób. 
Czym tak naprawdę jest wiedza? Logicznym wydaje się to, że gdy zapytamy każdego człowieka z osobna uzyskamy inną odpowiedź, jaka może mieć wynikać, z jego indywidualnych doświadczeń. Jednakże owe pytanie zadawali sobie już ludzie przed wieloma wiekami. Pierwszą osobą jaka postanowiła odpowiedzieć na to pytanie był Platon, określając to jako uzasadnione i prawdziwe przekonanie. Jednakże wraz z biegiem czasu powstała coraz to nowsze twierdzenia i przekonania, czym tak naprawdę jest wiedza. 
Poprzedni artykuł
Obecny artykuł
Słuchanie empatyczne - czym jest i jak się go nauczyć?

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Porozmawiajmy o Twoich potrzebach:
tel: 22/266 08 48, tel. kom.: 505 273 550,
biuro@projektgamma.pl

Najbliższe terminy szkoleń związane z tym artykułem

The sky is the limit - trening pewności siebie
21 października 2019 -22 października 2019 Warszawa
Pewność siebie pozwala w pełni korzystać z własnych zasobów i talentów. Szkolenie pewność siebie  pozwoli wypracować szereg technik mentalnych i...
EFFECTIVE COMMUNICATION - praktyczny warsztat komunikacji interpersonalnej w relacjach biznesowych
23 października 2019 -24 października 2019 Warszawa
Komunikacja to kompetencja fundamentalna - leży u podstaw większości czynności wykonywanych przez menedżerów, specjalistów i sprzedawców....

Najpopularniejsze artykuły w tym dziale

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
 ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone.