Standard obsługi klienta
Posiadanie własnej firmy to marzenie wielu osób. Nie da się jednak ukryć, że aby działalność dobrze prosperowała, konieczne jest przedsięwzięcie odpowiednich działań. Do takich działań z całą pewnością należy odpowiedni dobór kadry pracowniczej. Najbezpieczniej jest wybierać wśród doświadczonych i wykwalifikowanych kandydatów na pracowników. Nie da się jednak ukryć, że bardzo ważna jest również gotowość do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji. Pomocny może być udział w szkoleniach, zarówno otwartych jak i zamkniętych, organizowanych przez pracodawcę.
Bardzo ważna dla sukcesu firmy jest również odpowiednia promocja dóbr oraz usług oferowanych przez firmę. Nie jest tajemnicą fakt, że właściwa promocja dóbr oraz usług w znacznej mierze zależy od postawy pracowników. Pracownicy, który na co dzień mają kontakt z klientem powinni być odpowiednio przeszkoleni. Sama uprzejmość i empatia nie wystarczą, jeżeli naszym celem jest sprzedaż produktu bądź obsługi. Z tego też względu, każdemu pracownikowi, który ma na co dzień zajmować się rozmową z klientem przyda się profesjonalna obsługa klienta szkolenie. Nie da się bowiem ukryć, że doświadczeni szkoleniowcy mogą sprawić, że pracownik pozna tajniki skutecznej sprzedaży.
Większość firm ma swoje standardy sprzedaży i takie firmy dokładają starań, by każdy pracownik je znał. Wysoki standard obsługi klienta to cel każdej z firm. Pracownicy, którzy chcą sfinalizować sprzedaż powinni obsługiwać klientów kulturalnie oraz sprawnie. Nie ma bowiem nic gorszego niż brak kultury u osoby, która próbuje nam sprzedać jakiś produkt. Kontakt z klientem może przybierać różne formy. Jeżeli jest to kontakt telefoniczny, starajmy się modulować głos tak, by brzmiał miło i serdecznie. Starajmy się również mówić wyraźnie i dostatecznie głośno. Możemy mieć bowiem do czynienia ze starszym rozmówcą, który może niedosłyszeć. Kontakt bezpośredni wymaga również odpowiedniego stroju. Bez względu na to czy w danej firmie nosi się uniformy, każdy pracownik powinien zadbać o schludny i staranny wygląd. Zbyt krzykliwy makijaż czy zabrudzona koszula mogą skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta do kontaktu z nami. W kontakcie bezpośrednim niezwykle ważne jest również utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
Nie należy oczywiście stale wpatrywać się w klienta, by nie poczuł się przytłoczony. Unikanie wzroku może jednak zostać odebrane jako objaw nieśmiałości, co już na starcie osłabia naszą pozycję. W przypadku kontaktu mailowego niezwykle istotne będzie zastosowanie właściwych zwrotów grzecznościowych. Oczywiste jest to, iż należy za wszelką cenę unikać błędów interpunkcyjnych i ortograficznych. Jeżeli zwracamy się do klienta z imienia i nazwiska, pod żadnym pozorem nie przekręcajmy jego nazwiska oraz imienia. Oczywiście, taka pomyłka mimo naszych starań może się zdarzyć. Przeprośmy wówczas, a klient na pewno będzie wyrozumiały.
Szkolenia handlowe pomogą pracownikom zaznajomić się z technikami, które umożliwią skuteczną sprzedaż. Jeżeli chcemy sprzedać jakąś usługę lub produkt, należy przedstawić wszystkie jego zalety w sposób jasny i zrozumiały dla klienta. Nie należy również zapominać o oczywistych wadach produktu, gdyż przedstawienie go w samych superlatywach może wzbudzić nieufność w kliencie. Kolejną ważną rzeczą w kontakcie z klientem jest zadawanie pytań otwartych. Pytania otwarte mogą być tak naprawdę różne. Kluczową kwestią jest właściwa umiejętność ich dobierania. Celem pytań otwartych jest zaciekawienie klienta, wciągnięcie go w rozmowę.
Firma szkoleniowa, zatrudniona do przeprowadzenia szkolenia z całą pewnością pomoże nam nauczyć się formułować właściwe pytania. Podsumowując powyżej zebrane rozważania, z łatwością można wysnuć wniosek, że o sukcesie sprzedaży w znaczącym stopniu przesądza postawa pracownika. Pracownik otwarty na klienta, wsłuchujący się w jego potrzeby ma znacznie większe szanse na sprzedaż niż pracownik, który ma trudności w nawiązaniu kontaktu z klientem. Jeżeli zależy nam, by nasza firma odniosła sukces sprzedażowy, pomocne będzie zatrudnienie firmy szkoleniowej. Doświadczeni szkoleniowcy z całą pewnością pomogą naszym pracownikom zdobyć potrzebną wiedzę.