Potrzeby szkoleniowe w rozwijającej się firmie przeważnie rosną. Czasami zaistnieje potrzeba przeszkolenia jednej osoby, innym razem okazuje się, że cały dział musi odbyć wysoce specjalistyczny kurs. Może się też zdarzyć tak, że szkolenie musi odpowiadać na jakiś konkretny pojawiający się w firmie problem. W zależności od tego, czemu ma szkolenie służyć można wybrać formę szkolenia otwartego lub zamkniętego.
Co oznaczają te dwa określenia?
Szkolenie otwarte, to takie, na które zgłaszać się mogą ludzie z różnych organizacji czy firm, organizowane są przeważnie przez zewnętrzne firmy, które czerpią z tego zysk. Szkolenie zamknięte zaś organizowane są głównie przez pracodawcę, a udział w nich biorą wytypowane osoby.
Przykładem takiego szkolenia zamkniętego jest chociażby okresowe szkolenie BHP. Oczywiście może ono być prowadzone zarówno przez osobę zatrudnioną przez daną firmę lub zlecone firmie zewnętrznej.
Kryterium klasyfikacji jest tutaj możliwość udziału osób spoza firmy, a nie osoba prowadząca. Jeżeli zdecydujemy się na to, by szkolenie prowadził pracownik, należy zadbać, żeby oprócz wiedzy czysto merytorycznej miał on również odpowiednią wiedzę dotyczącą sposobu jej przekazywania, czyli miał odpowiedni warsztat szkoleniowy.
Jeżeli tylko kogoś nie paraliżuje konieczność przemawiania do większej ilości osób, nic nie stoi na przeszkodzie, by mógł wyćwiczyć się w przekazywaniu konkretnej wiedzy.
Dla takich osób organizowane są warsztaty trenerskie (nie mylić z coachingiem), w trakcie których osoby prowadzące pokazują jak dobierać odpowiednie formy przekazu do treści, jak zapanować nad grupą, często jest również ćwiczona sama mowa – między innymi dykcja, intonacja, tempo mówienia.
Nie ma się co oszukiwać, że po takim szkoleniu osoba, która nie ma predyspozycji do wystąpień publicznych nagle stanie się świetnym nauczycielem w każdej dziedzinie. Jeżeli jednak przyłoży się do pracy to z pewnością będzie mógł dobrze i rzetelnie przekazać wiedzę, z zakresu którego ma wiedzę specjalistyczną.