Techniki rozwiązywania konfliktów w zespole pracowniczym

Z konfliktami możemy spotkać się w każdym zespole pracowniczym: czasem nawet w tych najbardziej zintegrowanych zespołach, wszelkie niedomówienia czy problemy przebiegają znacznie gwałtowniej z powodu osobistych odczuć uczestników sporu.

Gamma - Techniki rozwiązywania konfliktów w zespole pracowniczym

     

    Z konfliktami możemy spotkać się w każdym zespole pracowniczym: czasem nawet w tych najbardziej zintegrowanych zespołach, wszelkie niedomówienia czy problemy przebiegają znacznie gwałtowniej z powodu osobistych odczuć uczestników sporu. Choć technik rozwiązywania konfliktów jest wiele, pierwszym etapem całego procesu powinna być diagnoza, czyli opisanie rodzaju i przebiegu konfliktu, celem znalezienia optymalnej, wygodnej drogi rozwiązania sporu.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zapraszamy na szkolenia z asertywności. Dowiesz się na nim, m. in.: jakie są umiejętności asertywne, jak radzić sobie z manipulacją i agresją, jaki jest związek pomiędzy poczuciem własnej wartości z postawą asertywną. Zobacz również warsztaty z komunikacji interpersonalnej oraz szkolenia z efektywności osobistej.

    Negocjacje są sposobem rozwiązywania konfliktów, które zwykle wykorzystywane są na samym początku. Dotyczą stron samego sporu a do ich pozytywnego zakończenia niezbędna jest chęć zażegnania konfliktu z obu stron. Negocjacje często jednak nie przebiegają pomyślnie, szczególnie gdy istotą sporu są prywatne zawiści. Zwykle wtedy wykorzystuje się drugi sposób: mediacje. Polegają one na przedstawieniu obu racji w towarzystwie mediatora, czyli bezstronnej osoby, która prowadzi spotkanie i stara się podpowiadać możliwe rozwiązania konkretnej sytuacji. W ostateczności stosuje się arbitraż – przesądzenie sporu poprzez niezależnego „sędzię”, który w przypadku konfliktów o charakterze pracowniczym jest kierownikiem, szefem lub menedżerem. Ten sposób rozwiązywania konfliktów jest wykorzystywany w najpoważniejszych sytuacjach, w których strony nie potrafią rozwiązać swoich problemów osobiście a sam konflikt przekłada się na funkcjonowanie zespołu i w konsekwencji może wpływać na jego wyniki.

    Każdy menedżer musi zdawać sobie sprawę, że sytuacje konfliktowe w pracy zespołowej są nieuniknione i należy się do nich odpowiednio przygotować. Jeśli chodzi o rozwiązywanie konfliktów kurs powinien przebiegać w praktycznym i teoretycznym wymiarze: przyszły przywódca musi umieć rozróżniać rodzaje problemów międzyludzkich oraz być w stanie wybrać najlepszy sposób ich rozwiązywania. To osoba, która powinna sprawdzać się zarówno w roli mediatora, jak i niezależnego arbitra, by w razie sytuacji awaryjnych móc obiektywnie ocenić sedno problemu i złagodzić nastroje panujące w całym zespole.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025