Trudny pracownik
W każdej firmie zdarzają się pracownicy trudni, z ciężkim charakterem, z którymi trudno się współpracuje. Jeśli taki pracownik posiada ogromną wiedze i generalnie sprawdza się w pracy należy znaleźć sposób na poradzenie sobie z jego trudnym charakterem.

W każdej firmie zdarzają się pracownicy trudni, z ciężkim charakterem, z którymi trudno się współpracuje. Jeśli taki pracownik posiada ogromną wiedze i generalnie sprawdza się w pracy należy znaleźć sposób na poradzenie sobie z jego trudnym charakterem. Najważniejsze jest to, by określić z kim mamy do czynienia i w czym tkwi problem. Istnieje kilka typów osobowości, które warto znać i wiedzieć jak z nimi postępować.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W dużej mierze umiejętności przywódcze można wypracować. Dobre zarządzanie zespołem to sztuka dobrego motywowania oraz delegowania zadań. Zdobądź niezbędną wiedzę potrzebną, by zostać EXELLENT MENAGEREM! Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zespołem. Mogą Cię również zainteresować: szkolenia po angielsku, szkolenie rozwiązywanie konfliktów w zespole.Pierwszym typem pracownika trudnego jest pracownik niezdecydowany. Potrzebuje on dłuższego czasu na podjęcie decyzji. Zdarza mu się również zmienić zdanie. Aby poradzić sobie z tym typem osobowości należy przy podejmowaniu decyzji przedstawiać terminy ostateczne, po których nie ma możliwości zmiany decyzji. To spowoduje, iż taki pracownik będzie miał świadomość tzw. deadline, po którym nie może zmienić od tak zdania.
Kolejnym typem trudnego pracownika jest typ nadmiernie rywalizujący. Taka osoba chce być najlepsza we wszystkim, bez względu na konsekwencje. Nieważne jest dla niej czy ktoś może ucierpieć, dąży do wyznaczonego celu na sto procent. Taką osobę najlepiej ukierunkować na działanie zespołowe, jeśli ten typ osobowości ukierunkujemy na zwycięstwo zespołowe, współpracownicy przestaną być postrzegani jako rywale.
Trzecim typem osobowości jest typ przesadnie dramatyzujący. Jest to typ pracownika, który wiele sytuacji postrzega w negatywny sposób. Osoba taka szybko się wścieka, irytuje i obraża na współpracowników. Z taką osobą bardzo trudno się współpracuje. Jeśli jest potrzebna w przedsiębiorstwie należy ściśle określić granicę tolerowania jej zachowań.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.
Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.
Innym typem trudnego pracownika jest typ nadgorliwca. Jest to osoba, która zawsze chce przedstawić swój punkt widzenia, jest zawsze przygotowana na przedstawienie swojego zdania. W tym przypadku przed jakimkolwiek wystąpieniem należy określić ściśle ramy czasowe prezentacji. Irytującym typem pracownika jest typ pracownika tzw. Wulkan. Jest to osoba, która bardzo wybuchowo reaguje na każde niepowodzenia. Z taką osobą bardzo często mamy do czynienia w przypadku kadry menadżerskiej.
Podstawowym elementem każdego prosperującego przedsiębiorstwa są pracownicy ( na każdym szczeblu zarządzania). To oni stanowią to główne ogniwo napędowe pozwalające na prowadzenie działalności, jej funkcjonowanie, oraz zarabianie funduszy, które w odpowiedniej ilości mogą zapewnić zysk. Nie ma więc co ukrywać, ale to stopień zaangażowania pracowników będzie miał ogromy wpływ na to całe zjawisko.
Stąd współpraca z trudnymi pracownikami, może przynieść dość niekorzystne problemy, które będą miały odzew zarówno pod kątem emocjonalnym, jak i fizycznym ( w postaci np. nadmiernych kosztów).
Wpierw jednak należy zdefiniować osobę trudną tzn. osobę, która jest promotorem całych wydarzeń. Nie można myśleć, że taka osoba jest nerwowa – oczywiście na pewno nie okaże tego w postaci uzewnętrznionej, ale bez problemu będzie można to odczuć.
Co gorsza osoby mniej asertywne, czyli inni pracownicy bądź nawet menadżerowie będą zachowywać się ulegle w stosunku do trudnego pracownika. Celem ich działań będzie wykonanie obowiązków tak by tylko pozostawiono ich w spokoju.
Co więc zrobić gdy mamy do czynienia z takim typem pracownika? W pierwszej kolejności należy zdać sobie sprawę, że taka osoba często zapomina się kontrolować i bardzo łatwo ulega swoim emocjom. Takie emocjonalne podejścia zaburza logiczne myślenie, co automatycznie zakłóca rozsądne postępowanie. W takim wypadku bardzo łatwo doprowadzić do konfliktu wewnątrz zespołu pracowników. Problemem nie jest sytuacja gdy taki pracownik jest słaby i można do zwolnić.
Jednakże gdy owa osoba jest znakomita w swoim fachu bardzo trudno jest zrezygnować z jej usług. Ponadto należy pamiętać, że trudny pracownik wcale nie oznacza złego pracownika.
Bardzo możliwe, że wymaga on po prostu innego bardziej osobistego podejścia lub też aktualnie zmaga się z jakimś problemem. Dlatego też bardzo kluczową kwestią jest wypracowanie prawidłowych technik związanych zarówno z komunikacją, jak i podejmowaniem działań w przypadku sytuacji nerwowych (czyli gdy dominują emocje).
Każdy szef, kierownik czy menedżer zespołu na pewno obejmując tę funkcję nie spodziewał się tak wielu przeróżnych problemów, jakie spotka na swojej drodze. Między innymi poważnym kłopotem jest zawsze każdy trudny pracownik…
Kim jest trudny pracownik?
Jednak w zasadzie to kto to jest trudny pracownik? Otóż na pewno jest to osoba, z którą w jakiś sposób trudno jest się porozumieć. Czy to jednak znaczy, że mamy ją od razu zwalniać? Oczywiście, że nie! Przecież tacy pracownicy czasem mogą być świetni w swojej dziedzinie, jednak dość ciężcy w kontakcie. Warto zatem na takich trudnych pracowników znaleźć jakiś sposób. Jakie zatem możemy wyróżnić najczęściej spotykane typy trudniejszych pracowników i jak sobie z nimi poradzić?
1) Outsider
Tacy pracownicy najczęściej są bardzo kreatywni, cechuje ich nieschematyczne myślenie, innowacyjne rozwiązana, lecz… No właśnie outsiderzy trzymają się na uboczu, nieraz się spóźniają, robią wszystko po swojemu, nie chcą słuchać dokładnych nakazów. Co zatem można zrobić, aby wykorzystać ich talent? Otóż warto zmienić im tryb pracy na bardziej zdalny, dać większą swobodę, przekazywać zadania, które wymagają właśnie brawury i oryginalnego myślenia.
2) Obrażający się
Część pracowników niestety ma także tendencje do brania wszystkiego za bardzo do siebie. Nie potrafią się oni z siebie śmiać, wszelkie drobne żarty bardzo ich rażą. Co możemy z nimi zrobić? Otóż tu najprościej jest przejść na bardziej formalny rodzaj kontaktu. Możemy im np. bardzo dokładnie rozpisywać zadania w mailu.
3) Dramatyzujący
Niektórzy pracownicy bardzo łatwo się nakręcają, przejmują czymś, trudno im się uspokoić. Takie zachowania mogą być dla innych bardzo stresujące, szczególnie jeśli trzeba się spiąć a dana osoba histeryzuje tylko. Co począć z takim pracownikiem? Otóż można jego wady przekształcić w zalety. Może się bowiem okazać, że taki pracownik doskonale będzie załatwiał różne sprawy wymagające obrazowego przedstawienia trudności firmy np. zdobycia ostatnich tego sezonu oryginalnych win z małej prowincji Francji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W dużej mierze umiejętności przywódcze można wypracować. Dobre zarządzanie zespołem to sztuka dobrego motywowania oraz delegowania zadań. Zdobądź niezbędną wiedzę potrzebną, by zostać EXELLENT MENAGEREM! Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zespołem. Mogą Cię również zainteresować: szkolenia po angielsku, szkolenie rozwiązywanie konfliktów w zespole.4) Leniwi
Część pracowników także bardzo ociąga się z terminami. Tu jednakże często dość dobrze działają wszelkie sposoby motywacji.
Oczywiście pamiętajmy, że powyżej przedstawiono jedynie najczęstsze typy trudnych pracowników. W rzeczywistości jest ich wiele, wiele więcej – jednak na każdego da się znaleźć jakiś sposób.
Obsługa klienta – nowoczesny i tradycyjny klient
Nowoczesny Klient kieruje się potrzebą oszczędności czasu i informacji. Stawia wiarygodność i profesjonalizm nad relację i atmosferę rozmowy.Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes
















