Zarządzanie międzykulturowe jest sposobem zarządzania organizacją lub też całym systemem organizacji, w których pracują ludzie pochodzący z różnych kręgów kulturowych. Wyróżnić można kilka, powszechnie stosowanych modeli międzykulturowego zarządzania, cieszących się popularnością stosowania w wielu przedsiębiorstwach, w których pracownicy stanowią swoistą mieszankę wielokulturową.
1. Model kulturowej dominacji, polegający na odgórnym narzuceniu wszystkim kierownikom działowym odpowiedniego stylu zarządzania. W praktyce wygląda to tak, że pracownicy przejmują znaczną część kultury, języka itd. kultury dominującej w danym przedsiębiorstwie. Niewątpliwie do zalet tej metody należy adaptowanie dobrych i już sprawdzonych wzorców oraz jednolitość kulturowa, mająca ogromne znaczenie dla budowania spójnego wizerunku firmy. Jeśli chodzi o wady, model kulturowej dominacji z pewnością:
- powoduje wiele stresujących zachowań
- nie korzysta z bardzo wartościowego potencjału, jakie dają przedsiębiorstwu inne kultury, niż ta dominująca
- nie ma nawet zalążka synergii kulturowej
- pozostałe subkultury ulegają marginalizacji, przez co wielu pracowników może czuć się niekomfortowo, co często negatywnie odbija się na osiąganych wynikach pracy
- odosobnienie pracowników, którym zostaje narzucona odgórnie inna kultura, z którą często mogą się nie identyfikować.
2. Model współpracy kulturowej opary został na interakcji kultur, w wyniku której zespół pracuje zdecydowanie bardziej efektywniej. W tym modelu różnorodność kulturowa stanowi jeden z najcenniejszych zasobów, z jakich należy w pełni i intensywnie korzystać. Taki model z pozoru wygląda idealnie, choć jak wszystko co na świecie zostało stworzone, nie wyzbył się pewnych drobnych wad. Wadu modelu współpracy kulturowej są następujące:
- konieczność ponoszenia dość dużych nakładów finansowych na regularne doszkalanie wszystkich grup pracowników
- wymaga wielkich kompetencji, a przede wszystkim niezwykłej otwartości ze strony kadry zarządzającej wobec kadry pracowniczej.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie.Zobacz: