Zasady i techniki komunikacji werbalnej

Znajomość zasad komunikacji werbalnej to jeden z najważniejszych elementów, których znajomość powala na efektywną komunikację z otoczeniem. Daje to wile korzyści nie tylko w życiu zawodowym, ale również i prywatnym.

Gamma - Zasady i techniki komunikacji werbalnej

Zasady i techniki komunikacji werbalnej

Za dwie podstawowe zasady komunikacji werbalnej uznaje się przede wszystkim:

  • aktywne i skuteczne słuchanie,
  • retorykę, czyli umiejętność mówienia.

Jeśli chodzi o aktywne i skuteczne słuchanie, to ta zasada werbalnej komunikacji dotyczy zarówno nadawcy jak i odbiorcy. W tym przypadku bardzo ważne jest, aby wygłaszany komunikat nie został w żaden sposób zniekształcony, a jego odbiór był czytelny i prawidłowy.

Czynniki ze strony nadawcy, które mogą zakłócić aktywne i skuteczne słuchanie to:

  • nieuwzględnianie potrzeb odbiorcy,
  • używanie niezrozumiałych dla niego słów,
  • niewłaściwe prezentowanie wypowiedzi.

Natomiast czynniki powiązane z odbiorcą, utrudniające efektywną komunikację werbalną to:

  • brak umiejętności aktywnego słuchania,
  • brak wytrwałości,
  • nieumiejętne podsumowywanie treści przekazywanej przez nadawcę.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Podstawą efektywnej pracy zespołu jest skuteczna komunikacja. Poznaj zasady i narzędzia ułatwiające komunikację. Odważniej i efektywniej buduj relacje biznesowe. Zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniach: komunikacja w biznesie szkolenie, szkolenie z asertywności, szkolenie - motywacja.

Są tez czynniki utrudniające komunikację, które dotyczą zarówno nadawcy jak i odbiorcy komunikatu to:

  • nadmierne zmęczenie,
  • brak pewności siebie,
  • znudzenie,
  • nadmierny stres,
  • uprzedzenia.

Natomiast czynniki utrudniające prawidłową komunikację, jakie związane są z wypowiadanym komunikatem to:

  • zbytnia złożoność wypowiedzi,
  • niejednoznaczność określeń użytych w wypowiedzi,
  • brak lub zbyt wiele powtórzeń.

Aktywne słuchanie jest bardzo ważną częścią efektywnej komunikacji werbalnej. Bez tego porozumienie z drugą stroną mogłoby być naprawdę bardzo utrudnione, w szczególności jeśli zależy nam na tym, aby odbiorca w sposób właściwy zrozumiał wygłaszane przez nas komunikaty.

Aktywne słuchanie opiera się przede wszystkim na następujących aspektach:

  • koncentrowaniu własnej uwagi na osobie mówiącej, słowach jakie są przez nią wypowiadane, a także jej brzmienie głosu, mimikę, gesty,
  • unikanie sytuacji, w których odbiorca przerywa nadawcy wygłaszany przez niego komunikat,
  • unikanie pochopnego wnioskowania z wypowiedzi nadawcy,
  • okazywanie cierpliwości (dotyczy to zarówno nadawcy komunikatu, jak i jego odbiorcy),
  • okazywanie zainteresowania treścią przekazywaną przez nadawcę,
  • unikanie sytuacji, w których nadawca komunikatu słyszy zbyt dużo pytań.

Natomiast retoryka jest nauką o regułach dotyczących sprawnego i niczym nie zakłóconego, a przy tym pięknego i logicznego wysławiania się oraz używania prawidłowych form języka ojczystego.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online: Zobacz również nasze szkolenia po angielsku

Retoryka wypowiedzi oparta jest przede wszystkim na:

  • udzielaniu wypowiedzi w sposób precyzyjny, zrozumiały i prosty (chodzi tu przede wszystkim o niezbyt długie komunikaty, zawierające najważniejsze informacje, jakie należy przekazać słuchaczowi w danym momencie),
  • umiejętności milczenia, jeśli wymaga tego sytuacja,
  • nadawanie wypowiedzi odpowiedniej intonacji.

Komunikacja werbalna jest zagadnieniem niezwykle ciekawym. Zapoznanie się z nią w znacznej większości przypadków stanowi gwarancję skuteczności i efektywności w komunikowaniu się z innymi ludźmi. Werbalna komunikacja poniekąd opiera się na wzbudzaniu sympatii w ludziach, z którymi przyszło nam rozmawiać.

Za najważniejsze zasady związane z wzbudzaniem sympatii w innych uznać można:

  • szczere zainteresowanie innymi ludźmi,
  • uśmiech, który pojawia się w wielu sytuacjach, nawet kryzysowych i niezwykle stresujących,
  • warto mieć na uwadze, że w przypadku zdecydowanej większości osób nazwisko to najważniejszy dla niego dźwięk w danym języku,
  • bycie dobrym słuchaczem (co oznacza między innymi nie przerywanie innym ich wypowiedzi),
  • sugerowanie rozmówcy szacunku i zrozumienia dla wygłaszanych przez niego komunikatów.

Komunikacja werbalna zachodzi pomiędzy określoną grupą osób i odbywa się w zgodzie z pewnymi zasadami, których czasem nawet nie do końca jesteśmy świadomi. Werbalna komunikacja zawsze składa się z nadawcy i odbiorcy.

Dodatkowymi elementami, jakie wraz z nimi występują w czasie takiej komunikacji to:

  • komunikat,
  • kanał,
  • zakłócenia,
  • luka informacyjna,
  • sprzężenie zwrotne,
  • układ odniesienia.

Znajomość zasad komunikacji werbalnej to jeden z najważniejszych elementów, których znajomość powala na efektywną komunikację z otoczeniem. Daje to wile korzyści nie tylko w życiu zawodowym, ale również i prywatnym.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Chcesz poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą przywództwa i rozwijania swoich kompetencji managerskich? Interesują Cię szkolenia sprzedażowe? Zobacz szkolenia zamknięte i otwarte realizowane w Gammie. Zobacz też: szkolenie dla brygadzistów

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

strefy wiedzy

WikiGamma

WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A

Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie

Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video

Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek

Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły

Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
Voucher rozwojowy 2025