Czym jest laboratorium akredytowane pca?
Często w kontekście laboratoriów, pojawia się informacja o konieczności ich akredytacji. O co dokładniej tutaj chodzi? Z czym związana jest taka akredytacja? Czym w zasadzie jest laboratorium akredytowane PCA? O tym powiemy poniżej...
Czym jest laboratorium akredytowane PCA?
Na początek należy wyjaśnić, skąd się wzięło to PCA. Otóż jest to skrót oznaczający Polskie Centrum Akredytacji. Czym jest w zasadzie ta akredytacja? Jest to potwierdzenie, uznanie przez podmiot trzeci, że dane laboratorium posiada odpowiednie kompetencje do tego, aby właściwie spełniać swoje funkcje.
W jaki sposób przeprowadzana jest taka akredytacja? Tutaj najczęściej przedstawiciele odpowiednich jednostek rządowych zapoznają się z dokumentacją danej firmy, wszelkimi danymi na jej temat, ponadto przeprowadzana jest ocena bezpieczeństwa kosmetyków czy leków albo wyrobów medycznych - w zależności od tego, co w zasadzie jest w danej firmie produkowane. Oczywiście także sprawdzane jest przestrzeganie wszelkich norm.
Szkolenia dotyczące norm w laboratorium
Jak dokładniej przedstawiają się takie szkolenia? Przede wszystkim takie szkolenia laboratorium będą obejmowały szkolenia ISO 13485, oraz walidacja szkolenia, a także kursy z poszczególnych podstaw i norm prawnych takich jak, chociażby Prawa Kosmetycznego, BHP, GMP, GHP i wielu innych. Po co odbywać te szkolenia? Ano właśnie po to, aby móc wszelkie normy wdrożyć w laboratorium i dzięki temu uzyskać akredytację.
Po co nam akredytacja?
To jest dobre pytanie -czy rzeczywiście potrzebne jest nam coś takiego? Oczywiście, że tak. Akredytacja stanowi pewne uznanie jakości i gwarancję bezpieczeństwa. W związku z tym produkty danej firmy znacznie lepiej się sprzedają, ponieważ klienci im ufają.
Co więcej, jest to także zabezpieczenie dla nas samych - jeśli cokolwiek wydarzy się w laboratorium, to jednak mamy podstawę pewną, że wszelkie normy były zachowane, że jako pracodawcy zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby do tego nie dopuścić. Ponadto łatwiej jest też nawiązywać kontakty biznesowe.