Zarządzanie zespołem to nie łatwe zadanie, które aby mogło być wykonywane na odpowiednim poziomie, wymaga od kadry zarządzającej dużej wiedzy, odpowiednich cech osobowościowych i kompetencji. Wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale także dużej dawki empatii oraz umiejętności wyczuwania
talentów oraz kompetencji swoich podwładnych. Jednym z takich ważnych zadań, które wymagają umiejętności wyczucia tego jakie umiejętności i kompetencje posiadają pracownicy jest
delegowanie zadań.
Sprawne i odpowiednio przeprowadzone delegowanie zadań stanowi klucz do efektywnego działania zespołu i daje możliwość osiągane najlepszych możliwych wyników. Rozdzielanie zadań i przydzielanie ich wykonania poszczególnym pracownikom jest także istotne z perspektywy komfortu pracy i odciążenia psychicznego przełożonego.
Jeśli menager nie posiada tej umiejętności i źle będzie rozdzielał zadania, zespół może nie wykonywać ich na satysfakcjonującym poziomie. To wpłynie na wyniki całego działu, a co za tym idzie na ocenę pracy samego menagera oraz jego satysfakcję z wykonywanych obowiązków.
Dlatego oprócz stałych zadań i zakresów obowiązków przydzielonych na stałe do danego pracownika, podczas delegowania bieżących zadań należy wziąć pod uwagę kompetencje podwładnych. Jeśli przydzielimy zadanie nie dopasowane do umiejętności danej osoby, jego wykonanie zajmie dużo czasu, a i efekt końcowy może pozostawiać wiele do życzenia.
Oprócz odgórnego i przymusowego
stylu przydzielania zadań, możemy również wyróżnić
model dobrowolny.
Oznacza to danie zespołowi możliwości samodzielnego podziału między siebie puli zadań i obowiązków, które są aktualnie do wykonania. Takie rozwiązanie sprawdza się idealnie w zespołach zgranych, w których poszczególni członkowie znają siebie nawzajem. Wówczas mądry zarządzający skorzysta z takiego rozwiązania, które przynosi jeszcze jedną korzyść – pracownicy czują się docenienie poprzez przyznanie im dużego zakresu samodzielności.
Przyjęta metoda rodzielania obowiązków powinna być wynikiem dokonanej przez kierownika analizy aktualnej sytuacji oraz wzajemnych kontaktów pomiędzy członkami zespołu.