Zarządzanie zmianą

Czytając artykuły, wpisy na forach tematycznych, przeglądając oferty szkoleń można dojść do wniosku, że zarządzać powinno się już wszystkim i wszystkimi. Większego znaczenia nie ma fakt czy dotyczy to sprzątania w biurze, zamawiania artykułów biurowych, prowadzenia projektu na wiele milionów złotych czy wyboru ubrania na spotkanie. Wszystkimi czynnościami, które się kiedyś po prostu wykonywało teraz się zarządza. I właściwie jest to jedyna zmiana w tym zakresie w większości przypadków. 
     
    Czytając artykuły, wpisy na forach tematycznych, przeglądając oferty szkoleń można dojść do wniosku, że zarządzać powinno się już wszystkim i wszystkimi. Większego znaczenia nie ma fakt czy dotyczy to sprzątania w biurze, zamawiania artykułów biurowych, prowadzenia projektu na wiele milionów złotych czy wyboru ubrania na spotkanie.

    Wszystkimi czynnościami, które się kiedyś po prostu wykonywało teraz się zarządza. I właściwie jest to jedyna zmiana w tym zakresie w większości przypadków.

     
    Są jednak takie obszary, w których wprowadzenie pojęcie zarządzania i wszystkiego co za tym idzie wyszło tylko na dobre. Przykładem może być tu zarządzanie zmianą. Jeszcze kilka lat temu, kiedy w firmie miały być przeprowadzane restrukturyzacje, czy optymalizacje to po prostu się to wprowadzało nie patrząc na nic ani na nikogo.

    Aktualnie zauważany jest trend, by w przypadkach, kiedy zmiany pociągają za sobą konsekwencje dla pracowników (czy to w kwestii redukcji etatów, czy przesunięć w ramach organizacji lub zmiany zakresu obowiązków) zmiany wprowadzać stopniowo i odpowiednio o tym informować.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Firma Gamma sp. j. rekomenduje szkolenia: Zarządzanie zmianą - Kompleksowe przygotowanie do procesu wprowadzania zmiany w organizacji. Zarządzanie zespołem - Doskonalenie umiejętności zarządzania zespołem pracowniczym. szkolenie zarządzanie projektami – Jak zadbać o procesy w projekcie czyli zapoznanie z metodyką PMI. Zobacz inne szkolenia menadżerskie online i webinary

    Jeżeli zmiany są bardzo istotne, np. część działów zamiast zatrudniać pracowników na etacie będzie ich outsourcować, firma ma się podzielić lub skonsolidować z inną można rozważyć wynajęcie konsultantów, którzy nie dość, że przygotują możliwe scenariusze i opcje wraz z korzyściami i ryzykami (prawne, podatkowe, wizerunkowe itp.) jak również przeprowadzą krok po kroku kadrę zarządzającą przez ten proces zmian.
     
    Nie zrobią jednak wszystkiego – przede wszystkim nie zastąpią przełożonych podczas rozmów z pracownikami i przedstawiania im planowanych zmian. To leży w gestii szefostwa, chociaż konsultanci pomogą przy stworzeniu prezentacji, przygotują na te niełatwe zapewne rozmowy.

    Warto więc by przełożeni byli odpowiednio przeszkoleni nie tylko w zakresie samego przemawiania przed dużym audytorium, ale również w kwestii zażegnywania konfliktów czy rozwiązywania sytuacji trudnych. Rynek szkoleń w tym zakresie jest dość bogaty, również firmy konsultingowe, zarządzające zmianami szkolenia takie oferują (czasami w pakiecie, a czasami dodatkowo płatne).

     

    Zmiana to konieczne zjawisko w rozwijającej się i sprawnie działającej firmie. Jest to najczęściej proces długotrwały, który wymaga odpowiedniego przygotowania i umiejętności zrozumienia mechanizmów rządzących zmianą. Tylko w ten sposób będziemy w stanie przeprowadzić proces zmiany skutecznie. W pierwszej kolejności należy przygotować pracowników do planowanej zmiany. Nasi podwładni mogą w różny sposób zareagować na proponowane zmiany. Dlatego też niezwykle istotne jest, by pracownicy zrozumieli konieczność wprowadzenia zmiany, zaakceptowali ją i sprzyjali procesowi jej wdrażania. W wielu przypadkach proces ten jest dosyć żmudny. Wiele osób boi się zmian, nie ufa nowym, proponowanym rozwiązaniom. Należy w tym punkcie wyeliminować poczucie strachu i zagrożenia. U wielu osób pierwszą reakcją na zmiany jest lęk przed nieznanym oraz niechęć wobec uczenia się nowych umiejętności. Wprowadzenie zmiany należy przeprowadzić po wyeliminowaniu wszystkich tych czynników oporu.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Rozwój nowoczesnych technologii spowodował że współcześni menadżerowie i liderzy stanęli przed nowym wyzwaniem, jakim jest kierowanie zespołami rozproszonymi. Jak sprawnie kierować pracą osób które pracują w jednym zespole a fizycznie znajdują się gdzie indziej?

    Mogą Cię zainteresować: talenty Gallupa, szkolenie dla brygadzistówszkolenia otwarte Warszawa.

    Dalszym etapem wprowadzenia zmiany jest zaplanowanie jej przebiegu. Należy stworzyć schemat działania, zaplanować proces wdrażania oraz określić cel. Diagnoza firmy przed wprowadzeniem zmiany pozwala na zaplanowanie etapów zarządzania zmianą. Każdy pracodawca musi określić jaki jest cel zmiany oraz zbudować swoją wizję, która przekona jego podwładnych do zmiany. Tylko w ten sposób można zbudować pozytywne nastawienie do proponowanych ulepszeń. Kolejnym elementem wprowadzenia zmiany jest zdobycie umiejętności i wiedzy niezbędnej do jej przeprowadzenia. Umiejętne zarządzanie zmianą prowadzi do jej szybszego sfinalizowania. Ostatnim etapem wprowadzenia zmiany jest podsumowanie. Nie może tu zabraknąć podziękowań dla całego zespołu, a także podsumowania całego procesu wprowadzania ulepszeń. Zmiany w przedsiębiorstwie są czymś normalnym. Jednym firmom udaje się je przeprowadzić szybciej, innym dużo wolniej. Jest to ściśle związane z umiejętnościami zarządzania zmianą. Dlatego tak ważne jest, by nauczyć się przeprowadzać zmiany w sposób prawidłowy i efektywny.

     

    Zmiana jest bardzo ważnym elementem rozwoju. Dawniej firmy dążyły raczej do stabilizacji, dzisiaj zaś liczy się to, jak bardzo jesteśmy elastyczni – to właśnie zmiany decydują o osiągnięciu przez firmę sukcesu. Niestety jednak wprowadzenie zmian nie jest wcale takie łatwe. Wystarczy pomyśleć tutaj chociażby o tym, jak trudno jest nam w naszym osobistym życiu coś zmienić np. zacząć się zdrowo odżywiać, czy zmienić pewne przyzwyczajenia, a zrozumiemy czemu jest to takie trudne w firmie.

    Jak zatem zacząć wprowadzać zmianę? Jak powinno wyglądać prawidłowe zarządzanie zmianą? Na czym musi się ono opierać? Otóż niezależnie od tego, czy zmiana obejmuje cały system firmy, czy jest mniejsza, czy wynika z przyczyn wewnętrznych albo zewnętrznych, warto trzymać się kilku zasad.

    1. Zmiana musi objąć zarząd/ kierownika

    Często zarządzanie zmianą obejmuje wszystkich, tylko nie osoby zarządzające. W efekcie pracownicy muszą wykonać jakieś zadania, do których nie bardzo są przekonani, ponieważ zmiana nie dotknęła osób na kierowniczych stanowiskach. Jeśli rzeczywiście chcemy coś zmienić, to musi to objąć wszystkich.

    2. Słuchaj osób na niższych stanowiskach

    Wprowadzając jakąś zmianę nie możemy także zapominać o osobach na niższych stanowiskach – sprzątaczkach, personelu technicznym. Ich zmiana także powinna objąć, ich także trzeba uwzględnić. Ponadto warto pamiętać, że takie osoby stanowią cenne źródło informacji.

    3. Weź pod uwagę emocje

    Należy pamiętać, że w przypadku zmian, zwłaszcza dużych, strach przed czymś nowym, wiele obowiązków itd. często dominuje nad racjonalnym myśleniem. Dlatego trzeba pracownikom jasno przedstawić korzyści, jakie wynikają z wprowadzenia zmiany.

    4. Motywuj

    Oczywiście samo przekonanie jednorazowe pracowników za dużo nie da. Trzeba ich jeszcze zmotywować – wiele osób, szczególnie takich, które nie są mocno związane z firmą, nie będzie chciało lepiej pracować albo czegoś zmieniać tylko i wyłącznie po to, aby firma osiągnęła sukces. Trzeba pamiętać o tym, że zmianę, która przyniesie nam sukces, wprowadzają w życie ludzie i oni też muszą mieć z tego jakieś korzyści.

    Choć w rzeczywistością zarządzanie zmianą nie jest specjalnie trudne, to jednak aby przeprowadzane było dość skutecznie, należy przestrzegać kilku bardzo podstawowych zasad. Wielu specjalistów wysnuwa dość śmiało tezę, mówiącą o tym, że w świecie współczesnego biznesu to właśnie zmiana jest jedyna pewną i stałą kwestią.

    Jak się zatem w praktyce okazuje, przedstawiciele zarządów oraz menadżerowie wyżsi rangą swoją uwagę powoli zaczynają kierować na wprowadzanie zmian, chociaż do tej pory tej kwestii unikali jak ognia. Wszystko dlatego, że rządzący nareszcie uświadomili sobie, że bez wprowadzania zmian odpowiednich do sytuacji bardzo ciężko jest zbudować długotrwały sukces firmy. Jednak zmian nie będzie bez ludzi.

    Sam menadżer nie jest w stanie samodzielnie, bez odpowiedniego wsparcia dokonać owych zmian. W przypadku ich przeprowadzenia, każda osoba otrzymuje swoje zadania, do wyplenienia których od tego momentu jest zobowiązana. Im trudniejsze zadanie, tym wykształcenie pracownika oraz jego umiejętności powinny być odpowiednio większe.

    Niestety często mogą zdarzyć się sytuacje, w których zamiast racjonalnego myślenia, główne stery przejmują emocje, co jest dość dużym błędem i z pewnością utrudni osiągnięcie sukcesu firmy na odpowiednim poziomie. Decyzje podejmowane na najwyższym firmowym szczeblu przede wszystkim powinny być racjonalne. Dla poprawnego funkcjonowania firmy absolutnie niezbędny jest także najwłaściwszy obieg informacji.

    Niestety, wielu menadżerów wprowadzając zmiany o tym zapomina, co prowadzi nieuchronnie do powstawania wielu kłopotliwych sytuacji oraz nieporozumień. Tu warto pamiętać, że w kwestii reorganizacji pewnych procesów pracownicy nie zawsze są na tyle domyślni, aby móc wykonać powierzone im zadania bez uzyskania stosownej do celu informacji.

    Aby wprowadzane zmiany dały możliwie jak największe efekty, powinny zostać wprowadzane stopniowo, krok po kroku z doskonałym przemyśleniem wszystkich procedur. Zbyt duża ilość zmian wprowadzonych jednocześnie bardzo negatywnie odbija się na efektywności wykonywanej pracy.

     
    Na naszym rynku nieustannie wszystko się zmienia. Często za zmianami nie nadążają ani przedsiębiorcy, ani nawet klienci. Jednak, aby przetrwać, każde przedsiębiorstwo musi sięgać po nowe rozwiązania, innowacyjne metody, poznawać nowe techniki czy choćby narzędzia, które mają za zadanie ułatwić i przyspieszyć pracę.

    Dzisiejsze przedsiębiorstwa, chcąc utrzymać się na rynku muszą stawiać na ciągły rozwój i doskonalenie, które bez wątpienia znacznie przyczyniają się do sukcesu.

     
    Niestety, wszelkie innowacje i zmiany to nie tylko pozytywne zdarzenia. Często bowiem zarówno sami przedsiębiorcy, jak i kierownicy czy pracownicy boją się zmian, które mają zostać wprowadzone. Zmiany te mogą bowiem wiązać się nie tylko niekorzystnymi sytuacjami, ale również oznaczają wejście w to, co nieznane. Nieznane zaś może budzić strach, kojarzyć się negatywnie i budzić bardzo silne emocje.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Zobacz nasze szkolenia.
    Jak prawidłowo oceniać pracowników? Czy przywództwa można się nauczyć? Jak zostać charyzmatycznym liderem? Jak budować zaangażowanie w firmie?

    Zapraszamy.

    Na szczęście, wiele nowości wymusiło również odpowiednie podejście do różnych sytuacji, jak choćby podejście zgodne z zarządzaniem zmianami w organizacji. Zarządzanie zmianą oznacza takie podejście do nowego i nieznanego, a także do pracowników, które bezpośrednio wiąże się pozytywnym nastawieniem i pomocą w przetrwaniu tego, co następuje.
     
    Jednocześnie wartym podkreślenia jest, że zmiany nie są czymś, co zachodzi nagle i niespodziewanie. Zmiany zwykle stanowią proces długotrwały, stopniowy i wieloetapowy. Wiąże się to więc z tym, że przyzwyczajenie się do zmian, do nowości nie powinno stanowić większego problemu ani dla pracowników, ani dla kadry zarządzającej, bowiem nic nie dzieje się natychmiastowo, a do wszelkich nowości można przyzwyczajać się powoli.
     
    Zarządzanie zmianą jest podejściem, które daje ogrom możliwości. Ma pomóc pracownikom lepiej radzić sobie z emocjami, pomóc zaakceptować wszelkie zdarzenia, a także wpłynąć pozytywnie na cale przedsiębiorstwo. Z tego powodu, wraz ze zmianami, warto prowadzić odpowiednie narzędzia i metody, jakie daje zarządzanie zmianą, aby jeszcze efektywniej kierować ludźmi i cała organizacją.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    firma szkoleniowa 2025 roku