Miałeś dobrze przygotowaną ofertę. Była ona zarówno korzystna cenowo jak i pod innymi względami konkurencyjna wobec innych firm. A jednak to nie Tobie wygrałeś to nowe, być może bardzo lukratywne zlecenie. Zastanawiasz się, co poszło nie tak? Może po prostu spotkanie, na którym przedstawiałeś ofertę poszło nie do końca po Twojej myśli?
A może po prostu Twoja mowa ciała i Twoja komunikacja werbalna nie była przekonywująca? Nie ulega bowiem wątpliwości, że kupujący (zlecający) zwłaszcza jeżeli ma kontakt bezpośredni ze sprzedawcą (dostawcą usługi lub rzeczy) zwraca uwagę nie tylko na same dokumenty, ale ocenia także postawę i zaangażowanie przedstawiającej ją osoby.
Autoprezentacja jest więc tą umiejętnością, która w kontaktach biznesowych w ostatnich latach jest wręcz koniecznością. Sam spróbuj sobie przypomnieć jakieś zebranie, na którym prezentowane były np. poszczególne etapy realizacji jakiegoś projektu. Kogo chętniej słuchałeś, osoby, która czytała z kartki głosem dość monotonnym, czy osoby naprawdę prezentującej, dla której slajdy, czy zestawienia były tylko dodatkiem?
Nie każda osoba ma cechy osobowości, które sprawiają, że jest urodzonym mówcą i potrafiłby sprzedać piasek w oazie.
Niektóre jednak elementy sprawiające, że ktoś staje się dobrym prezenterem można wyćwiczyć. I tak wśród wielu szkoleń, które na rynku są dostępne można znaleźć takie, które odnoszą się do całego aspektu autoprezentacji, można także wybrać te, które wyćwiczą najpotrzebniejsze cechy – komunikację werbalną i niewerbalną, zasady dress code’u biznesowego, czy biznesowy savoir vivre.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Skuteczne budowanie efektywności firmy poprzez rozwój kadry menedżerskiej. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zobacz szkolenia związane z obszarem menadżerskim:
Szkolenia menadżerskie - pełna lista.
Dobra autoprezentacja nie gwarantuje Ci pozyskania lukratywnego kontraktu, zwiększasz jednak swoje możliwości komunikacyjne, co podnosi konkurencyjność Twojej firmy wobec innych. Może się wydawać, że inwestycja w to, jak się prezentujesz jako przedstawiciel firmy może nie być opłacalna, pamiętaj jednak, że jak Cię widzą tak Cię piszą, a pierwsze wrażenie, ma naprawdę ogromne znaczenie (w kontaktach biznesowych nawet większe niż w życiu prywatnym).