Savoir Vivre Biznesowy - Biznesowy Savoir Vivre
Trzeba pamiętać o tym, że spotykamy się z ludźmi z najróżniejszych środowisk, warstw społecznych, kultur. Oczywiste jest, że do każdego należy mieć indywidualne podejście, ale nader wszystko wymagana jest od nas nienaganna komunikacja.
To jednak nie wystarczy. Możemy doskonale się komunikować, argumentować, negocjować, a mimo to nie zdobyć Klienta, na który nam zależało. Dlaczego? Okazuje się, że w świecie współczesnego biznesu niezwykle istotne są maniery: ich znajomość oraz umiejętne posługiwanie się nimi. Współczesny biznes wymaga od nas wiedzy na temat tego komu i w jakich okolicznościach należy się ukłonić, komu i kiedy możemy podać rękę, czy zaproponować przejście na ty. Swego rodzaju zbiorem manier są zasady savoir vivre.
Co dziwne, pojęcie to dla sporej części naszego społeczeństwa brzmi obco. Sondy uliczne przeprowadzane przez naszych konsultantów pokazują, że około 50% społeczeństwa nie wie, czym jest savoir vivre. Statystyki te nie są zbyt pozytywne, biorąc pod uwagę wymagania współczesnego świata, tym bardziej, że w niektórych sytuacjach to, czy potrafimy zachować się w odpowiedni sposób, może zaważyć na podpisaniu kontraktu. Jeszcze kilkanaście lat temu nie miało to takiego znaczenia. Dziś jednak jest inaczej.
Znajomość zasad dobrego wychowania (czy jak mówią niektórzy: umiejętność życia) może w znaczący sposób przyczynić się do sukcesu naszej firmy.
Jeśli chcemy być ludźmi o dobrych manierach, dla których savoir vivre jest czymś naturalnym, czymś co w istocie reprezentujemy, przede wszystkim musimy znać i pojąć filozofię savoir vivre. Musimy ją akceptować, kierować się nią oraz uznać za swoją filozofię.
Główna zasada filozofii savoir vivre brzmi: będę zawsze reprezentował najwyższy możliwy poziom duchowy, intelektualny, moralny, estetyczny, kulturowy, obyczajowy.
Filozofia savoir vivre opiera się na dwóch głównych założeniach:
I. MIŁOŚĆ W SZEROKIM ROZUMOWANIU
- Kochaj wszystkich lub zachowuj się przynajmniej tak, jakbyś ich kochał.
- Daj odczuć drugiej osobie, że poświęcasz jej uwagę, myślisz o niej, traktujesz ją
z szacunkiem, lubisz ją i cenisz, dbasz o jej dobro, samopoczucie i potrzeby, pragniesz dla niej wszystkiego tego, co najlepsze. - Nie narażaj na żadną szkodę drugiej osoby.
- Zadbaj przede wszystkim o osoby wymagające szczególnej opieki – osoby niepełnosprawne, starsze, chore, kobiety itp.
II. DĄŻENIE DO NAJWYŻSZEGO POZIOMU
- Zasada maksymalizowania wszelkich wartości, stosowania najwyższych norm, wyboru życia
o najwyższej jakości we wszystkich perspektywach, a zatem zmierzania do doskonałości –perfekcjonizmu.
U podstaw współżycia leżą reguły dobrego wychowania. Są one jednak bardzo często sformułowane ogólnikowo, co sprawia, iż w określonych warunkach musimy zdecydować się na takie czy inne postępowanie, mając do wyboru kilka innych możliwości. O wyborze właściwej formy decyduje takt. Żyjemy w czasach wielkich przeobrażeń w różnych dziedzinach życia. Wymagają one utrzymania licznych, trwałych kontaktów, zgodnego współżycia. Regulują je normy prawne i moralne.
Ważnym uzupełnieniem norm prawnych i moralnych są reguły obyczajowe. Determinują one zachowanie człowieka i dotyczą sposobu bycia, wyglądu zewnętrznego i kultury spożywania posiłków. Bez wzajemnego porozumienia się i przestrzegania przyjętych zasad postępowania, a więc obowiązujących reguł obyczajowych, nie sposób jest ułożyć zasady zgodnego współżycia. Stąd też niektórzy porównują ich rolę w społeczeństwie do znaczenia smaru w pracującej maszynie lub przepisów drogowych obowiązujących kierowców.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przygotowując nasze szkolenia HR online nie przekładamy treści i procesu „jeden do jednego” ze szkoleń stacjonarnych.
Zobacz nasze szkolenia HR.
Zobacz więcej:
szkolenia HR
Reguły obyczajowe obejmują:
- postępowanie w kontaktach międzyludzkich: pozdrowienia, przedstawianie, tytułowanie, zachowanie się przy stole,
- przyjmowanie gości i interesantów,
- ubiór, czystość, higienę,
- umiejętność prowadzenia rozmowy,
- organizację miejsca spotkania,
- ruchy i odruchy.