Cztery reguły perswazji i wywierania wpływu

Z psychomanipulacją mamy do czynienia na co dzień: choć słowo to nacechowane jest bardzo negatywnie, każdy z nas stosuje pewne metody i techniki manipulacji (świadomie lub nie) oraz sam pada ofiarą innych tricków. Cztery reguły perswazji i wywierania wpływu wydają się oczywiste – jednak w rzeczywistości często nie zdajemy sobie sprawę, jak duży wpływ pewnie zjawiska i postawy mogą wywierać na innych.

     
    Z psychomanipulacją mamy do czynienia na co dzień: choć słowo to nacechowane jest bardzo negatywnie, każdy z nas stosuje pewne metody i techniki manipulacji (świadomie lub nie) oraz sam pada ofiarą innych tricków. Cztery reguły perswazji i wywierania wpływu wydają się oczywiste - jednak w rzeczywistości często nie zdajemy sobie sprawę, jak duży wpływ pewnie zjawiska i postawy mogą wywierać na innych.

    1. Zasada wzajemności. To zasada, którą stosujemy na co dzień: w końcu jeśli ktoś nas obdaruje prezentem, czujemy się zobowiązani by przy następnej okazji odwdzięczyć się podarunkiem za podobną cenę. Podobnie jest z przysługami, które ktoś dla nas wypełnił. Zasada ta także ma swoje odniesienie w relacjach producent - konsument. Często decydując się na zakup produktu wybieramy marki, które wcześniej oferowały nam gratisowe produkty, gadżety czy degustacje.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

    Zapraszamy.

    2. Zasada estetyki. To zasada, którą można odnieść przede wszystkim do relacji damsko-męskich. Gdy ktoś jest dla nas atrakcyjny, chętniej wykonujemy jego prośby. Zasada ta sprawdza się również w odniesieniu do wyborów konsumentów: schludne, estetyczne opakowania produktów, piękne gwiazdy występujące w reklamach marki czy dodawanie elementów kojarzących się z elegancją i bogactwem to tylko z niektórych tricków producentów, którzy wpływają na nasze wybory.

    3. Zasada autorytetu. Ktoś, kogo cenimy z różnych względów, z pewnością ma większy wpływ na nasze wybory. Widząc, że lekarz poleca jakiś lek, jesteśmy skłonni go wybrać w trakcie przeziębienia. Podobnie jest ze wszystkimi innymi specjalistami, ekspertami i autorytetami.

    4. Zasada niedostępności. Nie bez powodu rynek dóbr luksusowych, które często od popularnych produktów odróżnia jedynie nazwa, wciąż się rozwija. Cenimy to co rzadkie wychodząc z założenia, że z pewnością jest to lepsze.

    Zasad, którymi moglibyśmy kierować się na co dzień - w którym na co dzień podlegamy - jest znacznie więcej. Czy jest sens się przed nimi bronić? Z pewnością warto o nich wiedzieć tak, by móc jak najczęściej wyłapywać psychomanipulacyjne sztuczki, jednak prawdopodobnie nigdy nie będziemy na nie odporni całkowicie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.