Ważne, aby w każdym przypadku odpowiednio zareagować i spełnić potrzeby obsługiwanej osoby.
Klient rozmowny
Ten typ klienta lubi dużo mówić, ale ważne, żeby nigdy nie przerywać jego wypowiedzi. Klientowi nigdy nie należy wchodzić w słowo, jeśli mówi zbyt długo, należy poczekać, kiedy zrobi przerwę na wdech i uprzejmie przejąć kontrolę. Szkolenia z obsługi klienta uczą jak można to zrobić w kulturalny sposób. Warto też pamiętać, że rozmowny klient, może być skoncentrowany przede wszystkim na tym, co sam ma do powiedzenia, dlatego trzeba w miarę możliwości powtarzać najważniejsze argumenty i podkreślać istotne elementy, a także główny sens rozmowy.
Klient cichy
Jest to oczywiście przeciwieństwo klienta rozmownego. Mówi mało, ale za to uważnie słucha. Często w trakcie rozmowy będzie potakiwać głową. Ponieważ zazwyczaj ma dosyć ograniczoną ekspresję, trudno jest ocenić w jakim stopniu jest zainteresowany danym produktem lub usługą. W czasie obsługi klienta cichego warto przede wszystkim spróbować zaangażować go w rozmowę, na przykład przez zadawanie pytań otwartych, na które będzie musiał udzielić dłuższej odpowiedzi. Klienta nie należy również popędzać - trzeba dać mu czas na zastanowienie się nad odpowiedzią, nawet jeśli potrwa to kilka minut.
Podnieś skuteczność działu sprzedaży! Zwiększ szybko swoje umiejętności negocjacyjne. Zobacz oferowane przez nas szkolenia ze sprzedaży:
Zapraszamy serdecznie.
Inne rodzaje klientów
Szkolenia sprzedażowe pozwalają na poznanie wielu rodzajów klientów oraz na przyswojenie sobie odpowiedniego zachowania w czasie rozmowy. Przyjacielski klient nie ma dystansu, uśmiecha się i potakuje, jest nastawiony pozytywnie. Rozmowa z takim klientem jest zazwyczaj bardzo przyjemna, jednak nie oznacza to, że w jej trakcie uzyskamy jakieś konkretne odpowiedzi lub deklaracje. Czasem możemy trafić również na klienta upartego, który nie zmieni raz podjętej decyzji, nawet jeśli wytłumaczymy, że jest ona niekorzystna dla jego interesów i powinien rozważyć skorzystanie z innych produktów lub usług.
Niezależnie od typu klienta, zawsze obowiązują takie same zasady profesjonalnej obsługi. Pracownik zawsze powinien być pozytywnie nastawiony, uśmiechnięty i uprzejmy. Powinien aktywnie uczestniczyć w rozmowie, słuchać klienta, zadawać pytania zamknięte i otwarte, a także jasno i precyzyjnie formułować swoje argumenty.