Jak skutecznie zarządzać zespołem pracowników?

Zysk. To hasło klucz pojawiające się w każdej niemal rozmowie osób zarządzających przedsiębiorstwami. Jak go utrzymać na obecnym poziomie, co zrobić, by nie obniżył się, jakie działania mogą go tylko zwiększyć. W tej pogoni i próbach znalezienia najlepszego rozwiązania znika gdzieś pamięć o tym, że zysk jest zasługą nie tyle samego właściciela, co pracowników, którzy przez cały czas starają się wypełnić plany sprzedażowe, zrealizować założone cele i tym samym pracują na sukces całej firmy. 

     
    Zysk. To hasło klucz pojawiające się w każdej niemal rozmowie osób zarządzających przedsiębiorstwami. Jak go utrzymać na obecnym poziomie, co zrobić, by nie obniżył się, jakie działania mogą go tylko zwiększyć.

    W tej pogoni i próbach znalezienia najlepszego rozwiązania znika gdzieś pamięć o tym, że zysk jest zasługą nie tyle samego właściciela, co pracowników, którzy przez cały czas starają się wypełnić plany sprzedażowe, zrealizować założone cele i tym samym pracują na sukces całej firmy. To oni także rozpoznają rynek, dowiadują się, jakie plany ma konkurencja, nawiązują relacje z klientami, dostawcami itp.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak budować wiarygodność, autorytet i charyzmę, czyli jak stać się liderem transformacyjnym - zapraszamy na szkolenie z przywództwa.

    Zobacz też:

    Gdzieś w całym tym zamieszaniu i pędzie do kasy zapomina się, że na sukces firmy i jej właściciela pracuje całą masa osób, którym należy się uznanie. O ile w małych firmach, gdzie struktura nie jest zbyt mocno zhierarchizowana ten problem jest dość marginalny, o tyle w dużych firmach szeregowy pracownik gdzieś ginie w systemie.

    To, czy będzie czuł się dobrze zmotywowany do pracy i doceniony będzie w dużej mierze zależało od tego jakie podejście do pracy z zespołem ma bezpośredni przełożony – kierownik, menadżer, czy lider grupy (nazwa w tym przypadku nie jest ważna).

     
    Jak skutecznie zarządzać zespołem pracowników nie jest wiedzą, którą da się posiąść tylko poprzez uczestnictwo w szkoleniach czy warsztatach, chociaż niewątpliwie dają one podstawy teoretyczne dotyczące prawa pracy, podstaw psychologii jednostki czy grupy oraz niektórych teorii socjologicznych, które pozwolą na dalsze doskonalenie się w tym zakresie.
     
    Aby dobrze zarządzać swoją grupą należy przede wszystkim ją poznać. I nie oznacza to, że każdego z pracowników trzeba znać na stopie prywatnej – chodzi o to, by wiedzieć jaką odgrywa on rolę w zespole, co go do pracy motywuje, a co mu w niej ewidentnie przeszkadza.

    Mając podstawy teoretyczne dobry lider czy menadżer, wkładając odpowiednio dużo wysiłku ze swojej strony, będzie w stanie na tyle zespół poznać, by bez większych problemów zwiększać ich efektywność.

     
    O zarządzaniu zespołami ludzkimi napisano już chyba wszystko. Analizowano każdy typ lidera i jego wpływ na grupę. Badano to jak skład grupy wpływa na zachowania lidera. Sprawdzano także, czy grupa pozbawiona lidera będzie tak samo skuteczna jak ta kierowana przez osobę o doskonałym do tej roli przygotowaniu. W książkach znaleźć można także opisów porad, przykładów czy wskazówek jak odnaleźć się w kierowaniu zespołem nowym, bądź tym, w którym pracował się przed awansem. To tylko kilka przykładów z jakże bogatej listy spraw zbadanych i opisanych.

    Każda osoba, która chciałaby się dowiedzieć jak skutecznie zarządzać zespołem pracowników, a nie ma o tym jeszcze bladego pojęcia (oprócz tego co instynktownie przeczuwa), bądź zna problem tylko od strony osoby, którą zarządzano z całą pewnością w tym zalewie informacji może się pogubić.

    Tym bardziej, że bardzo duża ilość porad jest po prostu ze sobą sprzeczna. Część bowiem pochodzi jeszcze z ubiegłego wieku, a w ostatnich kilku latach podejście do zarządzania odwróciło się o 180 stopni. Nie można jednak stwierdzić, że to, co zostało napisane przed jakąś datą, dajmy na to 2005 rokiem można śmiało odrzucać.

    Część teorii, wskazówek czy trendów wykreowanych choćby w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku nadal jest aktualna – na dodatek część z nich zdążono odwołać, po czym po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach znów przywrócić do łask. I jak tu się nie pogubić? Najprostszym, z pewnością najefektywniejszym choć nie najtańszym rozwiązaniem będzie zwrócenie się do specjalistów.

     
    Jest wiele fundacji, stowarzyszeń, czy instytucji edukacyjnych, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom osób chcących rozwinąć swoje kompetencje w zakresie skutecznego i efektywnego zarządzania zespołem. Nie sposób nie zadać sobie pytania jak odróżnić te wartościowe szkolenia od tych, których jedynym celem jest zarobek organizatora.

    Niewątpliwie najlepszą rekomendacją będą opinie osób, które w danym szkoleniu już uczestniczyły. Ale nie te zamieszczone na stronach, czy forach internetowych, tylko zebrane osobiście wśród znajomych, czy współpracowników.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025