W przedsiębiorstwie pełni on rozmaite funkcje: jest przywódcą, do którego zwracają się inni pracownicy, negocjatorem, jeżeli zachodzi jakikolwiek konflikt interesów bądź wewnątrz podlegającego mu zespołu, informatorem - kimś, kogo zadaniem jest przekazywanie informacji do właściwego miejsca. Nie wyczerpuje to listy wielozadaniowości, jaką musi spełniać menedżer, warto jednak zapoznać się bliżej z niektórymi jego rolami w przedsiębiorstwie.
Jakie umiejętności są wymagane na tym stanowisku?
Przede wszystkim obejmują one trzy podstawowe dziedziny: komunikacyjną (menedżer musi sprawnie posługiwać się zarówno słowami, jak i własnymi gestami oraz mimiką), interpersonalne (powinien wiedzieć, jak zachować się w danej sytuacji, być otwartym na zdanie i potrzeby pracowników oraz kierownictwa), decyzyjne (to w jego rękach znajduje się władza, dzięki której może zarządzać podziałem zadań między pracowników oraz do niego należy ostateczne słowo w kwestii projektu przed przekazaniem go w ręce kierownictwa lub klienta).
Jest to niezwykle odpowiedzialna funkcja, z którą związane są liczne wymagania i oczekiwania, stąd też menedżer powinien być odporny na stres i posiadać wiedzę, na której oprze swój autorytet, potrzebny do wypełniania każdej roli, jaką się dla niego przewiduje. To on inicjuje zmiany, rozdziela zadania, pośredniczy we współpracy między pracownikami różnych działów, monitoruje postępy, reprezentuje interesy przedsiębiorstwa w czasie spotkań z klientami i partnerami biznesowymi.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zobacz nasze szkolenia menadżerskie:
Aby sprostać tym wyzwaniom musi on być pewny siebie, potrafić zorganizować czas, aby realizować nawarstwiającą się ilość obowiązków oraz posiadać zdolność racjonalnego i skutecznego delegowania zadań, tak, aby powierzone zlecenie oddać w kompetentne ręce. Jego zadaniem jest również rozwiązywanie konfliktów zakłócających sprawne funkcjonowanie w miejscu pracy, dlatego też tak istotne jest wybranie odpowiedniej osoby na to stanowisko. Nie wystarczy dobre szkolenie czy kurs, żeby uczynić z kogoś menedżera, można jedynie wyuczyć osobę z odpowiednimi predyspozycjami.