Komunikacja a zarządzanie, rodzaje komunikacji w organizacji
Komunikacja to nic innego jak proces wymiany informacji pomiędzy jej uczestnikami. Przy czym istotne jest, aby przekazywane informacje zostały zrozumiane przez wszystkich uczestników procesu komunikacji w ten sam sposób.

Komunikacja a zarządzanie, rodzaje komunikacji w organizacji. Komunikacja nieformalna i formalna
Do najpopularniejszych nośników informacji należą: słowa, obrazy, gesty, dźwięki. Proces komunikacji mimo, iż wydaje się prosty to w istocie jest skomplikowany i narażony na wiele zniekształceń. Niektórzy menedżerowie twierdzą, że w 90% organizacji szwankuje właśnie komunikacja. Najczęstszym przejawem błędów komunikacyjnych jest brak klarownych informacji w doniesieniu do podejmowanych działań, celów co w ekstremalnych okolicznościach może przerodzić się w sytuacje konfliktowe.
Komunikacja ma kluczowe znaczenie w organizacjach w których trzeba radzić sobie z niepewnością oraz nie można pozwalać sobie na prostą rutynizację. Nadto im bardziej organizacja zorientowana jest na ludzi i idee, tym istotniejsza staje się komunikacja.
„To właśnie przez słowa menedżerowie zwracają się do ludzi, perswadują im pewne rzeczy, przekazują swoje wymagania, przypochlebiają się, podstępnie wymuszają, przydzielają obowiązki, oznajmiają o pewnych sprawach, debatują, obrażają, przyznają rację, naradzają się, pouczają, doradzają, narzekają, irytują, denerwują, poprawiają, uspołeczniają, rekrutują straszą, obiecują, nagradzają, potępiają i w końcu zwalniają z pracy.”
Irwing Maugham
Proces komunikowania się w organizacji występuje w wielu formach, które można klasyfikować na podstawie różnych kryteriów. Jednym z podstawowych poziomów jest wyróżnianie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Przyjmując jako kryterium stopień formalizacji, wyróżniamy (Oleksyn, 2001a):
- KOMUNIKACJĘ FORMALNĄ
- KOMUNIKACJĘ NIEFORMALNĄ
W przypadku komunikacji formalnej mamy do czynienia z wymianą informacji dokonującą się w ramach oficjalnie istniejących kanałów informacyjnych, wyuczonych przez istniejącą strukturę organizacyjną. Komunikacja nieformalna odbywa się natomiast poza oficjalnymi kanałami i jest naturalnym uzupełnieniem komunikacji formalnej, nierzadko reakcją na jej mankamenty. Komunikacja formalna i komunikacja nieformalna mogą przebiegać w różnych kierunkach. (Aleksy Pocztowski , Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, str.215)
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zobacz nasze najnowsze szkolenia sprzedażowe online:
- Jak odnieść sukces w sprzedaży? Jak właśnie teraz zwiększać konwersję ze spotkań handlowych.
- Szkolenie z komunikacji z klientem. Zadowolony klient to wartość, która pozwoli przetrwać trudny czas
- Techniki sprzedaży. Zestaw podstawowych narzędzi, które powinien znać każdy handlowiec.
Biorąc za podstawę kierunek komunikowania się możemy wyróżnić:
- KOMUNIKACJĘ PIONOWĄ (wertykalną) – to przede wszystkim komunikowane w dół od Zarządu poprzez różne szczeble zarządzania aż do pojedynczych pracowników.
W komunikacji pionowej istotną rolę odgrywają menedżerowie oraz i ich umiejętności komunikacyjne. Komunikacja pionowa to także komunikacja bezpośrednia od Zarządu do pracowników (np. Listy od Zarządu); - KOMUNIKACJĘ POZIOMĄ (horyzontalną) – mianem komunikacji poziomej można określić komunikację pomiędzy poszczególnymi jednostkami firmy. Komunikacja pozioma często przekłada się na integrację pracowników. Niezwykle ważny wpływ ma w tym przypadku kultura organizacyjna. Im bardziej dojrzała komunikacyjne jest firma tym wymaga mniej odgórnych działań. Komunikacja pozioma w organizacji może być wzmacniana poprzez takie narzędzia jak: platformy do pracy grupowej, fora dyskusyjne, bazy wiedzy itp.
- KOMUNIKACJĘ DIAGONALNĄ – ma miejsce, jeśli się odbywa między pracownikami z różnych komórek organizacyjnych i z różnych szczebli hierarchicznych.
- KOMUNIKACJĘ DOŚRODKOWĄ I OŚRODKOWĄ – to komunikacja odbywająca się między pracownikami zatrudnionymi w centrali i oddziałach firmy.
Zaprezentowane rodzaje komunikacji mają charakter porządkujący, a ich elementy występują w różnych spotykanych w praktyce sieciach komunikowania się. (Aleksy Pocztowski , Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008, str.215)
KOMUNIKACJA POZIOMA A KOMUNIKACJA PIONOWA
Większa część komunikacji w organizacji ma charakter nie wertykalny, ale właśnie horyzontalny. W jej ramach należy zwrócić uwagę na różnice zachodzące pomiędzy komunikacją w obrębie jednostki organizacyjnej a komunikacją między jednostkami organizacyjnymi.
Podstawowe różnice pomiędzy komunikacją poziomą a komunikacją pionową
Kategorie różnicujące | Komunikacja pionowa | Komunikacja pozioma |
DEFINICJA | Wymiana informacji pomiędzy przełożonymi a podwładnymi w organizacji lub odwrotnie | Wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi pracownikami w organizacji na tym samym poziomie hierarchii |
STOPIEŃ FORMALNOŚCI | Komunikacja pionowa jest bardziej formalna niż komunikacja pozioma. | Komunikacja pozioma może być zarówno formalna jak i nieformalna. |
FORMA PRZEKAZU INFORMACJI | Informacje mogą być przekazywane zarówno pisemnie jak i ustnie, ale zazwyczaj przekazywane są w formie pisemnej. | Informacje częściej przekazywane |
TAJNOŚĆ INFORMACJI | W tym przypadku powinna być utrzymana tajność informacji. | W przypadku komunikacji poziomej utrzymanie tajności może być trudne. |
CZAS PRZEPŁYWU/ PRZEKAZYWANIA INFORMACJI | Za sprawą formalnego łańcucha przepływu informacji potrzeba więcej czasu, aby przekazać wiadomość/ wiadomości. | Ze względu wykorzystywania formalnych i nieformalnych kanałów przekazywania informacji, informacje mogą być wymieniane szybciej niż w komunikacji pionowej. |
Rodzaje komunikacji – o czym traktują szkolenia z tego zakresu?
Odpowiednia komunikacja jest podstawą osiągania sukcesów w każdej dziedzinie. Z pewnością jednak jest niezastąpiona przede wszystkim w pracy, gdzie od odpowiedniego przekazywania danych zależy często powodzenie przedsięwzięcia.
Nie zawsze jednak sama rozmowa jest wystarczająca do odpowiedniej komunikacji. Obecnie jednak właściwych sposobów porozumiewania się bez problemu można się nauczyć.
Podstawowym typem komunikacji, jaki zachodzi w pracy jest komunikacja interpersonalna, czyli pomiędzy dwoma osobami. Tutaj, szczególnie dla osób które są odpowiedzialne za [racę innych ważne jest odpowiednie przekazanie informacji w przystępnej formie.
Istotna jest komunikacja werbalna, jak również gesty które często wykonywane są nieświadomie. Aby nabyć odpowiednich umiejętności i przede wszystkim nauczyć się z nich korzystać bardzo wiele osób decyduje się na udział w szkoleniach dotyczących komunikacji. Ze względu na ogrom informacji jakie niesie za sobą komunikacja interpersonalna szkolenie obejmuje wiele dziedzin, które się ze sobą łączą.
Odpowiednia komunikacja pracowników pociąga za sobą znacznie lepsze działanie całej firmy. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej przedsiębiorstw dla swoich pracowników decyduje się zorganizować takie szkolenia, dostosowane do ich potrzeb czy godzin pracy. Gdy chodzi o indywidualnie organizowane szkolenie komunikacja interpersonalna Warszawa i inne duże miasta zauważają coraz większą ilość ofert na takie kursy.
Uczestnicy dowiadują się, czym różni się komunikacja interpersonalna, czyli pomiędzy dwoma osobami od komunikacji społecznej w której uczestniczy jednocześnie grupa osób. Ponadto tematem wielu szkoleń jest także komunikacja pośrednia i czym różni się od komunikacji interpersonalnej, która zaliczana jest do komunikacji bezpośredniej.
Jest bardzo wiele korzyści jakie przynosi takie szkolenie komunikacja interpersonalna to bowiem lepsze stosunki nie tylko pomiędzy pracownikami, ale także w kontaktach z kontrahentami, co owocuje poprawą działania całej firmy.
Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
Asertywność uczy jak postępować w zgodzie ze sobą – na poziomie technik postaw. Szkolenia z asertywności uczą technik rozwiązywania konfliktów i dają szansę na rozwiązywanie…Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
Asertywność uczy jak postępować w zgodzie ze sobą – na poziomie technik postaw. Szkolenia z asertywności uczą technik rozwiązywania konfliktów i dają szansę na rozwiązywanie…Zapisz się na nasz narzędziowy newsletter dla praktyków HR. Rozwijaj się z partnerem, który naprawdę rozumie HR i biznes


















